Spring til indhold

Anvendelse af e-konsultation (0105 og 0127)

Læs mere om, hvornår en e-konsultation er honorarværdig.

Praksisadministrationen oplever, at ydelsen e-konsultation ikke altid anvendes som beskrevet i overenskomsten.

Vi vil derfor her informere om retmæssig anvendelse af ydelsen.

Eksempler på, hvornår man kan afregne elektronisk kommunikation med en e-konsultationsydelse

En e-konsultation er en konsultation, som finder sted mellem læge og patient eller læge og kommune.
En e-konsultation er honorarværdig når den indeholder en lægefaglig vurdering, fx:

  • Prøvesvar
  • Behandlingsplaner
  • Vejledning vedr. medicin, smertestillende, o.l.

En e-konsultation bør kunne gennemføres ved ét kort spørgsmål fra patienten og ét kort svar fra lægen.

Eksempler på, hvornår man ikke kan afregne elektronisk kommunikation med en e-konsultationsydelse

  • Tidsbestilling, reminders og afbud
  • Receptfornyelse uden fornyet lægelig vurdering
  • Journalforsendelse
  • Videreformidling af henvisninger
  • Kommunikation med andre end patient/kommune

Lægens svar på supplerende spørgsmål i samme besked.

Automatisk generering af e-konsultation i praksis: Vær opmærksom på, at nogle it-systemer automatisk genererer en e-konsultation ved enhver elektronisk korrespondance mellem læge og patient/kommune.

Husk manuelt at slå denne funktion fra, hvis der er tale om korrespondance, som ikke berettiger til særskilt ydelseshonorar.

Dokumentation

Der skal være dokumentation for, at en ydelse har fundet sted. Ved e-konsultation kan det være et journalnotat, som refererer til e-konsultationens indhold, eller selve korrespondancen med borgeren/ kommunen.
Findes der ikke dokumentation for, at ydelsen har fundet sted, kan ydelsen ikke honoreres.

 

Indhold leveret af:

Region Syddanmark, Praksisinformation
Damhaven 12
7100 Vejle