Opstart af ny almen praksis
Bliv oprettet i det offentlige system
CVR-nummer
Først ansøger du om et CVR-nummer. Når du har fået dit CVR-nummer, skal du sende en ansøgning til PLO for at blive tilmeldt yderregistret. Af hensyn til oprettelse på MitID Erhverv kan det være en god idé at sætte virksomhedens startdato til før den faktiske startdato.
Når du er blevet oprettet i yderregistret, bliver du registreret i afregningssystemet hos Praksisafdelingen i Region Syddanmark.
MitID Erhverv
For at få adgang til f.eks. virk.dk, FMK, sundhed.dk m.m. skal virksomheden/klinikken oprettes på MitID Erhverv ved at indtaste CVR-nummer.
Når du har oprettet klinikken bliver du automatisk administrator i systemet og kan derefter oprette andre ejere/medarbejdere. Du kan give dem de rettigheder, du ønsker samt tilføje det identifikationsmiddel den enkelte medarbejder ønsker. Når du har oprettet en medarbejder, skal medarbejderen selv aktivere sig. Dette gøres via den mail medarbejderen modtager fra MitID Erhverv.
Lokationsnummer og elektronisk kommunikation
Lokationsnummer er nødvendigt for, at din klinik kan kommunikere elektronisk med f.eks. sygehuse og kommuner. Du ansøger om lokationsnummer via SOR (Sundhedsvæsenets Organisationsregister). SOR har en selvbetjeningsportal, som du med MitID Erhverv skal logge ind på og udfylde et ansøgningsskema. Bemærk, at der oftest går ca. 1 uge, inden du får dit lokationsnummer fra SOR, men ekspeditionstiden kan i perioder være op til 2-3 uger.
Når du har fået et lokationsnummer, sørger EDI-Servicedesk for, at dine praksisoplysninger kommer ud til sygehusene i regionen. EDI-Servicedesk får besked fra Praksisafdelingen om, at en ny praksis opstartes.
Notater fra Lægevagten
Du skal selv sørge for at sende dit lokationsnummer til Dagsekretariatet hos Lægevagten, så du kan modtage notater på dine patienter, som har besøgt Lægevagten.
Digital postkasse
Alle med et CVR-nummer er forpligtet til at kunne modtage Digital Post fra det offentlige. Du får adgang via MitID Erhverv. Hvis andre skal have adgang til klinikkens digitale postkasse, kan dette gøres via Rettighedsportalen. Digital postkasse kan tilgås via virk.dk, e-boks, mit.dk eller Digital Post-appen.
Via dette link kan du læse mere om digital post i datakonsulenternes vejledning på SydKIP.dk
Sundhed.dk
Som administrator med tildelte rettigheder i MitID Erhverv, kan du logge på sundhed.dk og derfra give dine medarbejdere adgang til sundhed.dk. Dette gøres under Klinikadministration. Bag login på sundhed.dk og med administrationsrettighederne kan du i Listevisning blandt andet finde forskellige opgørelser/lister som bilagsliste, honoraropgørelse, kronikerhonoraropgørelse og vaccinationsliste m.m..
Praksisdeklaration på sundhed.dk
På sundhed.dk skal du angive oplysninger i praksisdeklarationen, da alle lægepraksis skal kunne findes via sundhed.dk's vejviser "Find behandler". Oprettelse sker automatisk, når klinikken er oprettet i yderregistret, men du skal selv redigere felterne omkring oplysninger til patienterne (fravær og træffetider eller andet relevant). Husk at registrere et sekundært nummer (”bagom”-nummer), der er særligt vigtigt for det sundhedsfaglige samarbejde. Dette nummer kan kun ses af andre, der logger ind med sundhedsfaglig medarbejdersignatur. Du kan, i din overenskomst, § 41 Praksisdeklarationer, læse mere om hvilke oplysninger, der skal fremgå og hvem, der har ansvaret for de forskellige oplysninger.
Sundhedsstyrelsens Elektroniske Indberetningsklient (SEI)
Alle læger i klinikken skal oprettes i SEI, så der bl.a. kan indberettes dødsattester. Indberetnings systemet hedder SEI2 og er en webbaseret løsning, så der skal ikke, som tidligere, installeres et program på din pc. Første gang du logger ind, bliver du guidet igennem en oprettelsesguide. Bemærk, at det muligvis kan tage op til 1 uge at få adgang. Alternativt kan SEI servicedesk kontaktes for hurtigere ekspedition.
IT i klinikken
Webbrowser
Hvis du har overtaget IT-udstyr fra en tidligere klinik, er det vigtigt, at du tjekker din webbrowser for at undgå login-problemer, webside-problemer eller andre netbaserede udfordringer. Internet
Explorer bliver ikke længere opdateret, og mange hjemmesider fungerer derfor ikke optimalt med denne webbrowser. Brug i stedet enten Google Chrome eller Edge som standard webbrowser.
Husk, at den skal ændres på hver computer i klinikken.
Journalsystem
Ved opstart af en lægepraksis er du forpligtet til at have et elektronisk journalsystem, et såkaldt Lægepraksissystem (LPS). Der findes flere at vælge imellem, så hvis du er i tvivl om, hvem du skal vælge, kan du finde en oversigt over godkendte lægepraksissystemer på MedCom’s hjemmeside. Det kan også være en god idé at høre, hvilke erfaringer andre kolleger har haft.
Vans-leverandør (elektronisk kommunikation)
For at kunne sende elektronisk kommunikation (EDI og XML meddelelser), skal du have en kontrakt med en såkaldt Vans-leverandør, som er et firma, der sørger for forsendelse af sundhedsfaglig elektronisk kommunikation i sundhedssektoren. Spørg din LPS-leverandør, inden du selv kontakter en Vans-leverandør.
Hjemmeside og patientportal
Oprettelse af hjemmeside og patientportal (e-kons, e-tidsbestilling og e-receptfornyelse) sker i samarbejde med LPS. Selve hjemmesiden kan købes hos din LPS-leverandør, men du kan også vælge at stå for den selv. WWW-adressen til klinikkens hjemmeside skal fremgå af praksisdeklarationen på sundhed.dk.
Husk, at PLO i samarbejde med bl.a. lægepraksissystemerne har udviklet app'en "MinLæge", som supplement til patientportalen. MinLæge udvikles løbende.
Her finder du link til PLOs hjemmeside, hvor du kan læse mere om Minlæge
Bemyndigelse af medarbejdere
For at dit ikke-lægefaglige personale også kan tilgå og arbejde i FMK, DDV og TAS (Fælles Medicin Kort, Det Danske Vaccinationsprogram, Tilskudsansøgninger) fra den 1. dag i dit lægepraksissystem, skal hver læge i klinikken oprette de relevante medarbejdere som lægens medhjælp på fmk-online.dk.
Overførsel af patienter
Hvis du overtager en eksisterende praksis og vælger et andet LPS, skal patientdata overføres til dit nye system. Det hjælper din LPS-leverandør med.
Eksterne IT-systemer
WebReq
For at blive oprettet til at bruge WebReq kontaktes laboratoriekonsulenterne på det sygehus, klinikken er tilknyttet. Alternativt kan WebReq support hjælpe.
Med adgang til WebReq får klinikken adgang til laboratorierekvisitioner og WebPatient.
Den Nationale Henvisnings Formidling (DNHF)
Du har automatisk adgang til DNHF, når du er i besiddelse af medarbejdercertifikat og ydernummer. Henvisningsmodulet kan tilgås via DNHF’s hjemmeside eller via dit lægesystem.
Behandlingsstedsregister
Alle steder, hvor der udføres sundhedsfaglig behandling, skal registreres i Styrelsen for Patientsikkerheds behandlingsregister.
Gode råd
VisInfoSyd
På visinfosyd.dk kommer du direkte ind på en side på sundhed.dk, som indeholder information målrettet praksis i Region Syddanmark.
Her finder du link til sundhed.dk og indgangssiden målrettet praksis i Region Syddanmark
Nyhedsbreve PraksisNyt
Det regionale nyhedsbrev "PraksisNyt" indeholder aktuel faglig information og nye tilbud om kursus m.m. relevant for almen praksis. PraksisNyt udkommer 10 x årligt til tilmeldte mailadresser. Du tilmelder dig ved at sende en mail til praksisnyt@rsyd.dk.
Her finder du link til PraksisNyt på Sundhed.dk
Kalender med kurser og arrangementer
Nyheder om "Kvalitet i Almen Praksis" - KiAP
Følg med på KIAPs hjemmeside og tilmeld dig deres nyhedsbrev på samme side.
FMK-online.dk
FMK-Online.dk er en national webløsning af FMK som er uafhængig af de enkeltes systemers visning fx LPS-system, kommune eller sygehus. Ud over bemyndigelse er det her, du bestiller medicin til brug i praksis eller opretter recepter til patienter uden CPR-numre, hvis dit LPS ikke har integreret det i selve journalsystemet.
Patientfortegnelsen
For at have en opdateret liste af patienter i dit LPS (hvilke patienter der er flyttet, tilkommet, fået ny adresse m.m.), skal du indlæse den såkaldte Patientfortegnelse. Patientfortegnelsen findes under Listevisning, når du er logget på sundhed.dk. Ny liste kan trækkes 2-3 hverdage inde i hver måned. Det er en god ide at opdatere den hver måned for at have det aktuelle overblik over patienterne.
Mailadresse
Der er forskellige muligheder for at få en mailadresser. Lægeforeningen tilbyder dadlnet-adresser. Har man en hjemmeside, er der som regel også nogle muligheder derigennem. Nogle LPS-leverandører tilbyder også mailadresser. Alternativt kan du oprettet f.eks. hotmail- eller gmailadresser.
Overvej, om der er behov for at have forskellige adresser til forskellige formål, og om personalet skal have selvstændige mailadresser. Og endelig er det vigtigt at have en plan for, hvordan indgående post distribueres og videndeles i klinikken.
EDI-Servicedesk
Hvis du oplever problemer med henvisninger og korrespondancer i samarbejdet med sygehusene, kan du kontakte EDI-Servicedesk.
Ris, ros, ændringer og tilføjelser er meget velkomne.
Skriv til datakonsulenterne på datakonsulent@rsyd.dk.
Nedenstående tabeller giver et overblik over, hvilke opgaver der er i forbindelse med opstart af ny almen praksis.
Opgaver som bør håndteres mere end 1 måned før opstart:
Opgave | Ansvarlig/ udførende |
Hvem kan hjælpe? | Links til hjemmesider | Bemærkning |
---|---|---|---|---|
Mere end 1 måned før opstart | ||||
E-mailadresse(r) | Klinikejer | Her finder du link til Lægeforeningen |
||
Ansøgning om CVR-nr. | Klinikejer |
Revisor
|
Her finder du link til virk.dk |
|
Tilmelding til yderregister | Klinikejer | Praktiserende Lægers Organisation Kristianiagade 12 2100 KBH Ø plo@dadlnet.dk |
Her finder du link til PLO og Køb og salg af praksis |
Her finder du link til PLO-Syd |
Oprettelse af ydernummer |
Praksisafd. RSD |
Praksisafd. Damhaven 12 7100 Vejle hc@rsyd.dk (Helle Christensen) Tlf. 76 63 13 83 |
Bemærk: Ydernummer bliver først aktivt på overtagelses- dagen. |
|
Ansøgning om lokationsnummer |
Klinikejer | Sundhedsdatastyrelsen SORpost@sundhedsdata.dk |
Her finder du link til Sundheds- datastyrelsen og Organisations- registrering i sundhedsvæsenet |
|
Lægepraksissystem (herunder hjemmeside) |
Klinikejer | Lægepraksissystemleverandør | Her finder du link til Medcom og lægesystemer |
|
Vans-leverandør | Klinikejer | Lægepraksissystemleverandør |
Opgaver som bør håndteres ca. 1 måned før opstart:
Opgave | Ansvarlig/ udførende |
Hvem kan hjælpe? | Links til hjemmesider | Bemærkning |
---|---|---|---|---|
Ca. 1 måned før opstart | ||||
MitID Erhverv | Klinikejer |
MitID Erhvervssupport Datakonsulenterne |
Her finder du link til tilslutning til MitID Erhverv | Det er en god ide at have cpr.nr. og mailadresser klar på alle medarbejdere inden tilslutningen. |
Digital Postkasse (virk.dk) |
Klinikejer |
Digital Post support |
Her finder du link til virk.dk Her finder du link til virk.dk og Her finder du link til Digital post og Rettighedsportalen
|
Datakonsulenternes supplerende Her finder du link til sundhed.dk og Datakonsulenternes vejledninger |
Opgaver som bør håndteres ca. 2 uger før opstart:
Opgave | Ansvarlig/ udførende |
Hvem kan hjælpe? | Links til hjemmesider | Bemærkning |
---|---|---|---|---|
Ca. 2 uger før opstart | ||||
Oprette medarbejdere på MitID Erhverv.dk | Klinikejer |
MitID Erhvervssupport Datakonsulenterne |
Her kan du logge på MitID Erhverv for at oprette medarbejdere |
|
Bemyndigelse af medarbejdere |
Klinikejer |
Sundhedsdatastyrelsen |
Her finder du link til FMK-online |
|
Tilskudsansøgninger | Klinikejer | Lægemiddelstyrelsen medicintilskud@dkma.dk Tlf.: 44 88 96 96 (spørg efter Camilla) |
Her finder du link til Lægemiddelstyrelsen og Ansøgning om individuelle tilskud |
|
Sundhed.dk - adgang for medarbejdere |
Klinikejer | Sundhed.dk info@sundhed.dk Tlf.:44 22 20 80 |
Her finder du link til sundhed.dk og Klinikadministration og administrer-medarbejdere |
|
Sundhed.dk - Praksisdeklaration |
Klinikejer |
Sundhed.dk |
||
Sundhedsstyrelsens Elektroniske Indberetningssystem (SEI2) |
Klinikejer |
NSI Servicedesk Datakonsulenterne |
Her finder du link til både information om SEI indberetninger og til selve indberetningen |
|
WebReq - oprettelse | Klinikejer |
Laboratoriekonsulenterne Her finder du link til sundhed.dk og WebReq Hotline (teknisk) |
Her finder du link til Synlab og WebReq |
|
DNHF (Den Nationale Henvisningsformidling) |
Klinikejer | DNHF support dk.dnhf-support@cgi.com Tlf.:44 82 79 64 |
Her finder du link til Den Nationale Henvisnings- formidling |
|
Lægevagten - lokationsnummer |
Klinikejer | Dagsekretariatet hos Lægevagten postlv@rsyd.dk Tlf.: 76 43 97 89 |
Her finder du link til PLO og Lægevagtsekretariaterne |
|
Patientjournaler fra anden praksis/lægepraksissystem |
Klinikejer | Lægesystemleverandøren |
Her finder du link til Styrelsen for patientsikkerhed og journalopbevaring |
Opgaver som bør håndteres efter opstart:
Opgave | Ansvarlig/ udførende |
Hvem kan hjælpe? | Links til hjemmesider | Bemærkning |
---|---|---|---|---|
Efter opstart | ||||
Patientfortegnelsen |
Klinikejer
|
Lægepraksissystemleverandør
|
Her finder du link til sundhed.dk og vejledning til Patientfortegnelsen
|
|
Afregningslister (Listevisning) |
Klinikejer | Praksis Damhaven 12 7100 Vejle hc@rsyd.dk (Helle Christensen) Tlf.: 76 63 13 83 |
Her finder du link til sundhed.dk og Praksis- og afregningsportalen |
|
Praksisdeklarationen | Klinikejer | Praksis Damhaven 12 7100 Vejle hc@rsyd.dk (Helle Christensen) Tlf.: 76 63 13 83 |
Her finder du link til sundhed.dk og Praksis- og afregningsportalen |
|
Oprettelse i Behandlingsregister |
Klinikejer | Styrelsen for Patientsikkerhed registrering@sst.dk Tlf.: 72 28 67 00 |
Her finder du link til Styrelsen for patientsikkerhed og Registrering |
Her finder du link til Styrelsen for patientsikkerhed og Registrering af privat behandlingssted med CVR-nummer |
Gode råd (klik på tabel for større version):
Indholdsansvarlig: SydKIP