MitID Erhverv
Inden du går i gang med oprettelse af klinik
-
Hav mailadresser klar på alle brugere.
Alle brugere/medarbejdere skal aktivere sig for at blive koblet på Klinikken i MitID Erhverv. De vil modtage en mail, når du har oprettet dine brugere. Denne mail skal gerne gå til den rigtige adresse, og det er derfor en god ide at have denne mailliste klar inden oprettelsen.
-
Valg af identifikationsmiddel og valg af ”sikkerhedskopi”
Vær også ekstra opmærksom på, hvilket identifikationsmiddel dine medarbejdere skal bruge. Det er tre identifikationsmidler Mobiltelefon, chip eller en kodeviser?
Du kan på dette link til MitID Erhverv læse om identifikationsmidler til MitID Erhverv
Der er ikke mulighed for at lave en sikkerhedskopi af en MitID signatur på samme måde, som du måske har gjort med det gamle NemID medarbejdersignatur tidligere.
Du kan i stedet sikre jeres MitID Erhverv ved at have to identifikationsmidler tilknyttet jeres MitID Erhverv. Det kan være to forskellige identifikationsmidler, eller at MitID Erhverv er gemt på to forskellige MitID Apps (= to forskellige telefoner og/eller tablets).
Her kan du på MitID.dk læse om at have MitID i reserve
Oprettelse af klinik
MitID Erhverv har en meget god hjemmeside med vejledning til, hvordan du opretter din klinik. De næste 2 links vil kunne hjælpe dig videre med forberedelserne og tilslutningen:
Oprettelse af brugere/medarbejdere
På klinikkens forside på MitID Erhverv har du muligheden for nemt at oprette nye brugere/medarbejdere. Afhængig af hvor mange medarbejdere, der er tilknyttet klinikken, vil overblikket af medarbejdere enten ses som kasse- eller listevisning. Den sidste kasse eller linje på listen vil være tilføjet et +. Dette indikerer, at du kan tilføje en medarbejder. Det er en god ide at oprette med brugerens fulde CPR-nummer (for måske senere at tilknytte rettigheder), men det er ikke et krav.
Slette en bruger/medarbejder
Ved at klikke på brugerens 3 prikker i siden eller i hjørnet, får du muligheden for at slette brugeren.
Hvis brugere i MitID Erhverv står dobbelt
Medarbejdere/brugere kan stå dobbelt på klinikkens forside i MitID Erhverv, fordi de tidligere har stået dobbelt ved migreringen fra det tidligere digitale medarbejdersignatur NemID og til det nye MitID Erhverv. Her kan den ene roligt slettes. Hvilken af de dobbelte brugere, der skal slettes er ikke afgørende, da rettigheder m.m. nemt kan tilføjes eller fravælges. Dog anbefaler vi at slette en ikke aktiveret bruger (markeret med orange ring), hvis dette skulle være tilfældet.
Ejere kan også stå dobbelt og det skyldes også migreringen fra det tidligere digitale medarbejdersignatur NemID, men i dette tilfælde er det fordi, det er den ejer, der oprettede klinikken på MitID Erhverv (=en bruger) samt at migreringen derudover har overført ejeren fra det tidligere NemID (=anden bruger). Her anbefaler vi at beholde den bruger, der har flest titler (ofte er det "ledelsesrepræsentant", der er den ekstra titel).
Support
På dette link til MitID Erhverv kan du finde support og vejledning til MitID Erhverv
Du kan også kontakte os datakonsulenter, hvis du ikke føler dig klar til oprettelse, eller du føler dig mest tryg ved at have os med på sidelinjen.
På dette link kan du på Sundhed.dk finde datakonsulenternes kontakt oplysninger.
Datakonsulenternes FAQ
Vi har efterhånden haft kontakt med en del klinikker omkring MitID og har fået mange spørgsmål. Nedenfor har vi samlet en række af dem, sammen med svar og evt. links.
(FAQ’en udvides løbende, hvis vi præsenteres for nye spørgsmål eller udfordringer)
-
Skal alle i klinikken have et MitID Erhverv?
JA
MitID Erhverv har erstattet det gamle NemID (medarbejdersignatur) pr. 31 oktober 2023
-
Er det korrekt forstået, at MitID Erhverv har erstattet NemID Medarbejdersignatur?
JA
NemID Medarbejdersignatur blev erstattet med MitID Erhverv 31. oktober 2023.
-
Hvem kan oprette MitID Erhverv til klinikken?
Det kan en ledelsesrepræsentant eller en administrator (i nogle vejledninger også kaldet ”anmelder”).
En ledelsesrepræsentant er ejerkredsen fra CVR-registret, eller en registreret ledelsesrepræsentant.
En administrator (anmelder) er en udvalgt person, som ledelsen har peget på til at være dén, der opretter MitID Erhverv (f.eks. en praksismanager eller administrativ medarbejder).
Administratoren (anmelderen) starter oprettelsen, og der sendes en anmodning til en udvalgt ledelsesrepræsentant. Denne skal med sit private MitID godkende administratoren (anmelderen) og opstartsprocessen.
-
Kan man have mere end én administrator i MitID Erhverv?
JA, I kan have flere administratorer.
Allerede ved oprettelse af første MitID Erhverv kan administrator tildele administratorroller til de NemID brugere, som overføres, hvis det ønskes.
Det kan være en god idé med mindst 2 administratorer, så klinikken ikke er så sårbar ved ferie eller andet forfald.
Her finder du link til MitID Erhverv om roller på MitID Erhverv
Her finder du link til MitID Erhverv, hvor du kan læse mere om Organisationsadministrator
-
Hvor kan jeg starte oprettelsen som ny klinik?
Du kan på MitID-Erhverv.dk starte oprettelsen af MitID Erhverv via dette link
Du kan også gå ind på mitid-erhverv.dk’s hjemmeside og starte med at læse mere generel information om MitID Erhverv og finde tilslutningsknappen dér.
Du kan via dette link til MitID Erhverv finde generel information om MitID Erhverv
-
Hvad er forskellen på ”Oprettelse” og ”Tilslutning”?
Det er det samme.
Vi bruger primært ordet ”oprettelse”, da vi ikke kun omtaler den første oprettelse = tilslutningen.
Når klinikken er oprettet i MitID Erhverv, kan de enkelte medarbejdere oprettes/tilsluttes på klinikkens forside i MitID Erhverv.
-
Mine medarbejdere skal have adgang til digital post. Hvor giver jeg disse rettigheder?
Rettighederne skal gives på virk.dk (Rettighedsportalen) og i e-boks.
Disse rettigheder kan ikke tildeles medarbejderne på MitID Erhverv. Du kan få et overblik over, hvad der kan tildeles via MitID Erhverv, hvis du åbner kolonnen for "rettigheder" på den enkelte medarbejder
-
Kan jeg sætte oprettelsen på pause og fortsætte en anden gang, selvom jeg er gået i gang?
NEJ. Når først du er påbegyndt processen, så før den til ende.
Ellers risikerer du at stå med nogle udfordringer, som MitID Erhvervssupporten skal hjælpe dig med.
Derfor anbefaler vi på det kraftigste, at I sammen i klinikken har taget stilling til valget af privat kontra særskilt MitID, samt ønsker til identifikationsmidler, inden administrator påbegynder oprettelsen.
-
Hvad er fordele og ulemper ved at bruge Særskilt MitID Erhverv?
Fordele:
* Der kan være medarbejdere, som ikke ønsker at have følelsen af at blande privat og erhverv.
* Klinikken kan fastholde et evt. påbud om ikke at have sin telefon aktiv under arbejdet.
* Der vil ikke opstå problemer med glemt /stjålet / ødelagt privat telefon og dermed problemer med login.
Ulemper:
* Administrator skal sørge for 2 identifikationsmidler, så en reserve er sikret, hvis det primære identifikationsmiddel ikke er tilgængeligt eller i stykker.
* Brugeren skal have særskilt brugernavn og adgangskode.
* Der er ikke mulighed for at bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk.
-
Hvad er fordele og ulemper ved at bruge Privat MitID til Erhverv i stedet for særskilt MitID Erhverv?
Fordele:
* Fingeraftryk og Ansigtsgenkendelse kan bibeholdes både til arbejde og i den private MitID App.
* Brugeren skal kun huske 1 brugernavn og 1 adgangskode til MitID, og fingeraftryk/ ansigtsgenkendelse kan bruges.
* Administrator skal kun sørge for 1 identifikationsmiddel - Hvis man bruger kodeviser på arbejdspladsen, så kan den private MitID App være reserven, så man ikke behøver have en telefon i klinikken med MitID App til reserve MitID’er for de ansatte.
Ulemper:
* Privat telefon skal medbringes og bruges på arbejdspladsen, med mindre man har kodeviser.
* Administrator i klinikken skal være særligt opmærksom på at få inaktiveret brugeren ved ansættelsesophør.
* Der kan være ansatte, som ikke har tillid til ”de vandtætte skodder” inde bag ved MitID privat, som sikrer, at privat og erhverv ikke blandes sammen.
-
Hvor mange brugere kan man tilknytte i MitID App’en?
Der er ingen begrænsninger på antal brugere, som ønskes tilknyttet i MitID App’en.
Hvis du alligevel har hørt rygter om begrænsninger, så skyldes det nok, at man kun kan have sit MitID tilknyttet op til 3 MitID App’s. Det bruges bl.a., når man skal have sit MitID i reserve (en form for sikkerhedskopi).
Et eksempel kan være, at du har dit private MitID på din egen telefon, på en tablet i dit hjem og på din ægtefælles telefon. Så har du nået dit maks. og kan ikke tilknytte dit MitID til f.eks. dit barns MitID App eller på arbejdstelefonen.
-
Er der restordre på kodevisere og chips?
Hvis der er leveringsvanskeligheder eller forlænget leveringstid, vil det fremgå på bestillingssiden på MitID-erhverv.dk, når administrator er logget ind.
Vær opmærksom på, at forsendelsestiden for kodevisere er ca. 20 arbejdsdage.
-
SKAL jeg bruge App som identifikationsmiddel?
Nej, du kan godt vælge at bruge en eller to af de andre.
Dog skal du huske, at det er vigtigt at have en reserve (sikkerhedskopi) af dit MitID i tilfælde af, at dit primære identifikationsmiddel ikke er tilgængelig eller i stykker.
Her kan også bemærkes, at hvis administrator ved oprettelse vælger kodeviser eller chip som identifikationsmiddel, og undlader app, så har brugeren 30 dage til at aktivere sit MitID, og dermed 30 dage til at nå at modtage kodeviser eller chip, så aktivering kan fuldføres.
-
Hvordan bestilles kodeviser og chip?
Når klinikken er oprettet, skal du være opmærksom på at, opsætningen som udgangspunkt står til brug af app som identifikationsmiddel. Ønsker du at anvende en kodeviser eller chip, skal du trykke på indstillinger i venstre side, finde ”identifikationsmidler” i menuen og tilvælge dét identifikationsmiddel du ønsker at anvende. Du får senere mulighed for at vælge individuelt for hver bruger, hvilket identifikationsmiddel, der skal anvendes.
-
Skal alle i klinikken have samme identifikationsmidler?
NEJ. Valg af identifikationsmidler er individuelt.
Det er en god idé, som ledelse, at tage stilling, inden valg af mulige løsninger fremlægges for klinikken. Der er fordele og ulemper ved alle løsninger, og det er op til jer at vælge, hvad der passer bedst hos jer.
-
Skal vi logge ind med MitID, hver gang jeg skal slå en ny patient op?
NEJ, lægesystemerne har lavet en løsning på at holde et login åbent i samme antal timer, som den nuværende løsning.
Hvis du bruger systemer udenfor lægesystemet (f.eks. FMK-online, Sundhedsjournalen, Sundhed.dk m.m.), vil du blive bedt om at logge ind igen, også selvom linket kommer fra dit lægesystem.
-
Hvad koster MitID Erhverv – eller er det gratis?
Det er ikke helt gratis.
MitID Erhverv er gratis for de første 3 brugere og for de brugere, man overfører fra NemID ved første oprettelse. Herefter koster det at oprette nye brugere, og det koster at anskaffe de identifikationsmidler, som ikke er MitID App’en.
Du kan på dette link til MitID-Erhverv.dk finde priser for MitID Erhverv
-
Hvad gør man, hvis identifikationsmiddel er i stykker eller mistet?
Ved særskilt MitID Erhverv: Administrator skal bestille et nyt.
Ved Privat MitID: Kan du selv genetablere på mitid.dk
Links-samling med udvalgte links om MitID Erhverv
Vi har været på informations-jagt på mitid-erhverv.dk og udvalgt nogle af de sider, som vi mener kan være særligt relevante for jer. Listen er ikke nødvendigvis udtømmende, så det kan muligvis være en god idé selv at surfe lidt rundt på hjemmesiderne.
Generel information:
På dette link finder du på MitID Erhverv.dk generel information om MitID Erhverv
På dette link finder du på MitID.dk generel information om MitID
På dette link finder du på MitID Erhverv.dk priser omkring MitID Erhverv
Information om oprettelse:
På dette link til MitID Erhverv kan du læse om opsætning af MitID Erhverv
På dette link til MitID Erhverv kan du læse om roller på MitID Erhverv
På dette link til MitID Erhverv kan du læse om Organisationsadministrator på MitID Erhverv
På dette link til MitID Erhverv kan du læse, hvordan du aktiverer brugere på MitID Erhverv
På dette link til MitID.dk kan du læse mere om identifikationsmidlet ”Chip”
På dette link til MitID.dk kan du læse om identifikationsmidlet ”Kodeviser”
På dette link til MitID.dk kan du læse om identifikationsmidlet ”App”
På dette link til MitID.dk kan du læse om at have MitID i reserve
Indholdsansvarlig: SydKIP