FAQ
Hvad er en returregning?
En returregning er en indsendt ydelse/regning, der efter oplysningerne ikke er taget i overensstemmelse med overenskomsten. Det er regionens afregningssystem (Luna), der finder mange af disse fejlregninger. Efterfølgende bliver de sendt retur til klinikkerne (heraf navnet), så de har mulighed for at rette eventuelle fejl.
Hvor finder jeg klinikkens returregninger/fejllister?
Bag login på Sundhed.dk kan du finde returregninger/fejlister. De sendes ud som bilag sammen med samleopgørelsen (antal indsendte, afviste og godkendte regninger) i en afstemningsadvis samlet i bundter (vil fremgå af navnet på afstemningsadvis’en).
Vejledning:
Log på sundhed.dk med MitID Erhverv.
I ’Mit overblik’ vælges ’Listevisning’:
I ’Listevisning’ finder du mange forskellige lister. Du kan adskille fejllisterne fra øvrige lister ved at vælge ’Afstemningsadvis’ i dokumenttype:
Afstemningsadvis’erne kan sorteres efter oprettelsesdato eller beskrivelse.
Der er desværre ikke mulighed for at ’vinge’ en liste af, når den er rettet på sundhed.dk. Nogle klinikker printer ud og sætter i mapper for at holde styr på, hvad der er rettet og andre noterer listens dato og navn ned på den afstemningsadvis, klinikken er nået til.
Hvordan indsendes rettelser til Afregningsteamet i Region Syddanmark?
- Hvis en ydelse skal rettes eller erstattes af en anden ydelse, gøres dette i jeres lægesystem.
- Nogle ydelser kræver en forklaring/begrundelse for at vurdere, om de er berettigede. Hvis dette er tilfældet (f.eks. ved to grundydelser samme dag) kan det noteres på jeres udskrevne fejlliste. Herefter kan I skanne fejllisten ind og sende den via digital post.
Her kan du på sundhed.dk se, hvordan du finder vejen ind til afregningen på digital post.
Husk at forklaringer/begrundelser skal være beskrivende for årsagen:
Eksempel:
To grundydelser samme dag er blevet returneret:
Det er ikke nok at skrive ’to problemstillinger samme dag’, men hvilke problemstillinger, der er tale om, så Regionen over for fx Rigsrevisionen kan argumentere for, at de to ydelser kan udbetales i overensstemmelse med overenskomsten.Notér i stedet årsagen ved hver af de to ydelser den samme dag:
Ex: 1. ydelse: kontrol
2. ydelse: Sårbehandling senere på dagen efter et fald
Hvor tit skal returregninger rettes?
Som udgangspunkt skal det tilstræbes at indsende returregninger løbende.
Der er dog ingen faste regler for, hvornår returregninger skal sendes ind. Mange sender ugentlig eller månedligt. Bemærk at ydelser med en behandlingsdato, der er mere end 3 år gammel ikke kan honoreres.
Det kan være en fordel for klinikken at indsende hyppigt. Fejl kan rettes og viderebringes internt i klinikken, hvilket hindrer at de samme fejl gentages.
Desuden kan konsultationer og ydelser nemmere huskes og findes tilbage til i journalen, hvis man jævnligt gennemgår sine returregninger.
Hvordan undgår jeg de samme fejl igen og igen?
Fejl i ydelser kan opstå på mange måder.
Her er nogle eksempler på, i hvilke situationer fejl kan opstå og hvad man kan være opmærksom på, for at fejlene ikke gentager sig:
Automatiske fejl:
- Hvis klinikkens lægesystem er sat op til automatisk ydelsesregistrering af en konsultation, når patienten skanner sit sygesikringskort ved velkomstterminalen, skal klinikken være ekstra opmærksom på at slette ydelsen, hvis konsultationen ikke bliver til noget eller bliver lavet om til noget andet.
- Ydelsespakker kan sættes op i lægesystemerne. De kan være en fordel, fordi det sparer tid i klinikken og hjælper til med at huske alle ydelser for en given konsultationstype. Dog kræver det, at man husker slette eller rette ydelser, hvis konsultationen ændrer sig fra det forventede. Det kunne fx være i forbindelse med en børneundersøgelse, hvor forældrene eller barnet ikke tager imod den anbefalede vaccine.
Menneskelige fejl:
- Fortolkninger og misforståelser af overenskomsten kan føre til menneskelige fejl. Vær opmærksom på nye medarbejdere samt del ud af de erfaringer, du har med fejllister, så alle i klinikken bliver involveret. Det kan også være en god ide at have emnet på et fast møde i klinikken, så alle bliver orienteret ved rettelser, hyppige fejl, nye ydelser m.m.
- Vaner kan være svære at slippe af med. Det er derfor vigtigt at blive ved med dele fejlene med hinanden.
- Hvem registrer hvad? Ved ændrede arbejdsgange i klinikken kan det også være relevant at beslutte hvilke ydelser, der skal tages af hvem og hvornår. Dette for at sikre at alle ydelser bliver taget, og at der ikke registreres dobbelt.
Hvor kan jeg finde viden og hjælp til at rette fejllister?
Ud over denne afregningsside på sundhed.dk kan du også finde viden og hjælp via disse links:
- Overenskomsten og vejledningen dertil.
Her finder du overenskomst og vejledning på Laeger.dk
- Honorartabellen
Her finder du ind til honorartabellen på Laeger.dk
- OK-portalen
Her finder du OK-portalen på okportal.dk
- Afregning på sundhed.dk
Her finder du afregning på sundhed.dk
Hvorfor skal der forklaring på en returregning?
En regning sendes retur, hvis der mangler oplysninger eller den ikke er registreret korrekt i forhold til overenskomsten.
Regionen skal over for bl.a. Rigsrevisionen kunne argumentere for, at ydelser i klinikkerne bliver taget i overensstemmelse med overenskomsten. Hvis regionen mangler denne argumentation vil regningen blive sendt retur for yderligere forklaring i klinikken.