Lægemiddelenheden
Formål
Formålet med indsatsen på lægemiddelområdet er at fremme rationel lægemiddelbehandling i primærsektoren og på tværs af sektorerne til gavn for regionens borgere, samt at sikre effektiv udnyttelse af ressourcerne på lægemiddelområdet.
Lægemiddelenheden modtager meget gerne henvendelser ved interesse for nogle af nedenstående tilbud og gode idéer til indsatser, støttemateriale, undervisningstilbud m.m.
Kontakt: lmenheden@regionsjaelland.dk
Målrettet indsats til almen praksis
Indsatsen omfatter:
- Basislisten.dk
På basislisten.dk findes forslag til førstevalg af lægemidler for de mest almindelige sygdomsområder i primærsektoren. -
Tilbud til klynger
Lægemiddelenheden bidrager til kvalitetsudvikling ift. lægemiddelordinationer ved at levere data og facilitere arbejdet med data i netværk/klynger af praktiserende læger.
For yderligere information om klyngearbejdet se KAP-S.dk. -
Tilbud til individuelle
Derudover tilbyder Lægemiddelenheden almen praksis individuel sparring og rådgivning om deres ordinationsmønstre indenfor udvalgte lægemiddelområder, håndtering af afhængighedsskabende medicin, opgaveglidning vedrørende medicin samt tilbud til nynedsatte læger.
Lægemiddelenheden tilbyder også almen praksis hjælp til medicingennemgang af udvalgte patienters medicin fx polyfarmacipatienter. -
Undervisning
Lægemiddelenheden deltager i undervisningstilbud målrettet de sundhedsfaglige med særligt fokus på lægemiddelforbrug og rationel lægemiddelbehandling.
Arbejdsopgaver
Udarbejder materiale til borgere og sundhedsprofessionelle regionalt og tværregionalt
Lægemiddelenheden udarbejder løbende nyt materiale til borgere og sundhedsprofessionelle i form af faktaark, informationspostkort, vejledninger, oversigter m.m.
Derudover udarbejder Lægemiddelenheden også materialer i samarbejde med de andre regionerne såsom:
- Seponeringslisten (sst.dk)
- Smerteguiden (sst.dk)
- Oversigt over inhalationssystemer til
- astma
- KOL
- Se samlet overblik over foldere til almen praksis
- Bestilling af foldere til almen praksisSe link til værktøjer, tips og tricks om medicin
Administration og sagsbehandling
Som en del af ”Det Nære Sundhedsvæsen” understøtter Lægemiddelenheden Regionens ledelse og virksomhedsområder ved lægemiddelrelaterede spørgsmål, opgaver og initiativer. Lægemiddelenheden har herudover administrative opgaver såsom høringssvar samt sagsbehandling og revision af Positivlisten. Positivlisten har til formål at oplyse alment praktiserende læger og vagtlæger i Region Sjælland om, hvilke lægemidler, de kan rekvirere på regionens regning.
Samarbejder på tværs
Lægemiddelenheden samarbejder bredt med de øvrige regioner, KAP-S i regionen, IRF i Sundhedsstyrelsen m.fl. med henblik på at fremme rationel lægemiddelbehandling.
Medarbejdere
Lægemiddelenheden er en del af virksomhedsområdet ”Det Nære Sundhedsvæsen” og er placeret i Regionshuset i Sorø. Lægemiddelenheden består af tre regionale lægemiddelkonsulenter, to lægefaglige konsulenter og en administrativ medarbejder.
Regionale lægemiddelkonsulenter
- Farmaceut Tina Thinglev
Regional Lægemiddelkonsulent
tithi@regionsjaelland.dk
Telefon: 93 57 00 49
- Farmaceut Mie Riise
Regional Lægemiddelkonsulent
mieri@regionsjaelland.dk
Telefon: 25 32 00 23
- Farmaceut Aysegül Sekeroglu
Regional Lægemiddelkonsulent
ayss@regionsjaelland.dk
Telefon: 24 41 05 18
- Farmaceut Christina Lundholm Kruse
Regional Lægemiddelkonsulent
ckrus@regionsjaelland.dk
Telefon: 21 33 49 67
Lægefaglige lægemiddelkonsulenter
- Praktiserende læge Gitte Krogh Madsen
Regional Lægemiddelkonsulent på deltid
gitte.madsen@dadlnet.dk
Telefon: 88 33 49 50
- Praktiserende læge Helga Lind Nielsen
Regional Lægemiddelkonsulent på deltid
helgaln@dadlnet.dk
Telefon: 57 61 07 10
Administrativ medarbejder
- Gunhild Krogager Carlsson
Konsulent
gkc@regionsjaelland.dk
Telefon: 24 41 05 79