Minirapport omkring UTH
Minirapport på spørgeskemaundersøgelse omkring Utilsigtede Hændelser for specialydergruppen: Tandlæger
Efterår 2015
Spørgeskemaundersøgelsen er kommet i stand dels på baggrund af Nord-KAP´s arbejde med udrulning af Utilsigtede Hændelser til gruppen af specialydere hørende under Primær Sundhed.
Spørgeskemaerne er udsendt på mail november 2015 og der er udsendt til 175 e-mailadresser.
Brev og spørgsmål ses i bilag 1.
Der er returneret 45 besvarelser svarende til en svarprocent på 25,7%
Der er 42,2% kvinder og 57,78% mænd, som har besvaret spørgeskemaet.
Rapport på spørgeskema
Arbejdsforhold:
- Uddannelsesmæssigt er der en spredning fra 1970 – 2008, dog med en overvægt af respon-denter fra 80´erne
- Arbejdsår i praksis ligger fra 40 – 4 år med en tyngde på 30 – 39 år
- Arbejdstimer pr. uge ligger med en spredning fra 60 – 20 timer med en tyngde på 30 - 37 timer
- Antal tandlæger i praksis er overvejende 1, herefter kommer der 2 og kun ganske få tæller 4 og 5 tandlæger pr. klinik
- Klinikkens placering: overvejende i by og herefter opland
- Hyppigste diagnose på klinikken: caries (huller i tænderne), gingivitis (tandkødsbetændelse) og paradentose (tandkødsbetændelse som har spredet sig til de dybereliggende væv d.v.s. ned omkring tandroden)
Rapportering af en utilsigtet hændelse:
- Der er 31,11% (14) af respondenterne som har indrapporteret en utilsigtet hændelse og 68,89% (31) som aldrig har rapporteret en hændelse
Antal rapporteringer:
- Der er rapporteret fra 1 – 5 hændelser
Hvad er årsagen til, at du ikke rapporterer utilsigtede hændelser:
- Mangel på klare definitioner af, hvilke typer utilsigtede hændelser, der skal rapporteres har en svarprocent på ja på 85,37 og på nej på 14,63%
- Manglende tid svarer 66,67% nej til og 33,33% ja til
- Manglende praktisk anvendelighed svarer 57,58% ja til og 42,42% nej til
- Manglende feedback fra regionen på rapporten svarer 22,58% ja til og 77,42% nej til
- Frygt for at blive pålagt skyld giver en svarprocent på 9,68% til ja og 90,32% til nej
- Troen på at rapportering er unødvendig giver 12,50% ja og 87,50% nej
- Hvis ja uddyb gerne giver - ingen svar
- Bange for klinikkens omdømme i et konkurrerende miljø giver 0,0% ja og 100% nej
- Bange for tab af patienttillid er svaret 9,68% ja og 90,32% nej
Vil du vide mere om utilsigtede hændelser?
- 11,11% svarer nej
- 42,22% svarer ja, i form af pjecer
- 4,44% svarer ja, i form af flyers
- 31,11% svarer ja, i form af møder
- 11,11% har flg. kommentarer under ”andet”:
- email nyhedsbrev
- evt en mail opfriskning
- jeg vil gerne vide, hvad det egentlig er, I ønsker at vide
- jeg har intet behov- er uddannet risikomanager
- mails
Hvilke ønsker har du til Region Nordjylland omkring udrulning af utilsigtede hændelser?
(25 besvarelser)
- anonymitet
- ingen
- bedre info til tdl. og pt.
- præsisering af hvad der skal indberettes
- klare retningslinjer for, hvilke hændelser og hvornår i forløbet en utilsigtet hændelse skal indberettes.
- rapport
- der sker ikke noget utilsigtet her
- mere anvendelighed og mindre bureaukrati.
- info om hvornår og hvordan.
- var ikke klar over at det skal rapporteres til regionen. I kendte fald er der indrapporteret til patientforsikring hvis nødvendigt
- præcisering af hændelser, som skal rapporteres, eksempler
- hvis behov
- info-aften
- hold nu op
- gerne orientering via mail og indrapportering.
- jeg tror der er så få utilsigtede hændelser, at det ikke har nogen betydning. I kan jo sammenligne med det vi melder til vores praksisforsikring.
- så lidt administration som muligt
- UTH der er indberettet fra tandpinevagten har alle handlet om at lægevagt/skadestue ikke har behandlet traumer i tide men videresendt til tandpinevagt næste dag hvorved prognosen er væsentlig forringet
- at der kommer klare retningslinier således at alle bruge samme redskaber / formularer - gerne elektronisk
- skema som er nemt at afkrydse
- jeg erindrer at der var indkaldt til et møde for flere år siden, men dette blev aflyst. Ønsker at et sådant møde vil blive gennemført
Konklusion
Svarprocenten på 25,7% er lav og giver derfor ikke et dækkende billede af tandlægernes holdning til Utilsigtede Hændelser også kaldet patientsikkerhed. Gruppen af respondenter er en meget erfaren gruppe af tandlæger, som for de flestes vedkommende er uddannet i 80érne, og som har arbejdet i praksis igennem godt 30 år. For de flestes vedkommende er der tale om en arbejdsuge på 30 – 37 timer. Man arbejder fortrinsvis i en enkeltmandspraksis, herefter ses to tandlæger på klinikkerne og endelig ses ganske få klinikker rumme fra tre til 5 tandlæger.
Det at man arbejder i en enkeltmandspraksis kan betyde, at man ikke har kollegaer at sparre med i dagligdagen og på den måde ikke får diskuteret patientsikkerhed generelt. Det kan have betydning for, om man får indberette en utilsigtet hændelse eller ej. Klinikkerne er overvejende beliggende i en by og herefter i oplandet.
Der er 14 tandlæger ud af respondentgruppen på 45 som har indberettet en utilsigtet hændelse. De har indberettet fra 1 – 5 hændelser. At der er tale om så få, kan jf. besvarelserne skyldes (85,37%) manglende viden og kendskab til hele patientsikkerhedsbegrebet og især til, hvilke typer af hændelser, som kan rapporteres.
Besvarelserne tyder på, at man ikke kan se den praktiske anvendelighed af at rapporterer en util-sigtet hændelse, selv om man mener, at indrapportering er vigtig. Tandlægerne er ikke bekymret for hverken at blive pålagt skyld, miste patienternes tillid eller tabe andele i konkurrencen til an-dre tandlægeklinikker ved at udføre en indberetning.
Der er et udbredt ønske om at få mere kendskab til utilsigtede hændelser både via klare definiti-oner og procedure, klarhed over hvordan man skal rapporterer og endelig en oversigt over hvilke hændelser som er indberetningsværdige. Gruppen er ikke enige i, hvordan denne viden skal op-nås. Halvdelen af respondenterne vil gerne have information via pjecer, og den anden halvdel vil gerne deltage i et møde, hvor hele patientsikkerhedsbegrebet gennemgås. I kommentarfeltet ses ønske om e-mail-nyhedsbrev på området ligesom en opfriskning af begreberne pr. mail er på ønskesedlen.