Patientsikkerhed og kommunikation under COVID-19
Følgende artikel omhandler en hændelse hvor patienten udsættes for yderligere ventetid på baggrund af misforstået kommunikation.
Case
Under lock-down i forbindelse med Covid-19 kunne der ikke tilbydes fremmøde eller hjemmebesøg i en periode. Klienter der kontaktede klinikken som nye og klienter, der allerede havde en aftale, blev informeret om dette, og hvis de ikke ønskede samtalen over telefon eller video, blev de bedt om at kontakte klinikken, når der igen var mulighed for fremmøde. En ny klient, der kontaktede klinikken misforstod denne besked, og i midten af juli kontaktede klientens kontaktperson klinikken med ønske om en aftale. Klienten var ikke registreret med henvisning i klinikkens system, hvorfor der ikke var en konkret aftale. I mellemtiden er klinikken flyttet fra ét område til et andet. Det betød, at klienten ikke kunne gøre brug af den pågældende klinik. Klienten var oprevet over at have ventet så længe og så sig nu nødsaget til at starte forfra med udsigt til endnu en venteperiode. Konsekvensen er forsinket behandlingsindsats i forhold til klienten, med risiko for forværring.
Læring
Man kunne give patienten en tid i kalenderen, som senere kunne flyttes, hvis situationen krævede det. Det ville minimere en forsinket behandlingsindsats. Er man vidende om, at klinikken flytter til et andet område, ville det være god praksis at informere nye klienter herom således, at de har mulighed for at tage et andet valg.
Indholdsansvarlig
Marianne Kongsgaard Jensen, Koordinator for patientsikkerhed på specialyderområdet, mail: m.kongsgaard@rn.dk
Indhold leveret af:
9260 Gistrup