Forkert klient
Følgende artikel omhandler en hændelse hvor en klient møder op hos en forkert psykolog.
Case
Klienten møder op i venteværelset og påstår at have lavet en aftale. Psykologen på den pågældende klinik kender ikke patienten. Efterfølgende finder psykologen ud af, at det var hos en kollega, at klienten havde en tid. Senere kontaktes klienten og bedes om at kontakte psykologkollega. Klienten går glip at den første samtale med min kollega, men får hurtigt en anden.
Læring
Patientidentifikation sker altid via cpr.nr./sygesikringsbevis. Dernæst kan der, som foreslået her, spørges ind til behandlerens navn. Der vil være ekstraarbejde for klinikken med at få klienten sendt til rette behandler og for klienten vil der være forsinkelse i et udrednings- eller behandlingsforløb.
Utilsigtede hændelser rapporteres via www.dpsd.dk. På forhånd tak for jeres input.
Indholdsansvarlig
Marianne Kongsgaard Jensen, Koordinator for patientsikkerhed på specialyderområdet, mail: m.kongsgaard@rn.dk