Minirapport omkring UTH
Minirapport på spørgeskemaundersøgelse omkring Utilsigtede Hændelser for specialydergruppen: Kiropraktorer
Forår 2016
Spørgeskemaundersøgelsen er kommet i stand dels på baggrund af Nord-KAP´s arbejde med udrulning af Utilsigtede Hændelser til gruppen af specialydere hørende under Primær Sundhed.
Spørgeskemaerne er udsendt på mail marts 2016 og der er udsendt til 26 kiropraktorers mailadresser.
Brev og spørgsmål ses i bilag 1.
Der er returneret 11 besvarelser svarende til en svarprocent på 42,4%
Der er 63,64% kvinder og 36,36% mænd, som har besvaret spørgeskemaet.
Rapport på spørgeskema
Arbejdsforhold:
- Uddannelsesmæssigt er der en spredning fra 1986 – 2015, dog med en overvægt af respondenter fra 90´erne.
- Arbejdsår i praksis viser, at 8 af respondenterne har arbejdet mere end 20 år i praksis.
- Arbejdstimer pr. uge ligger fra 40+ timer til 30 timer for 10 af respondenternes vedkommende.
- Antal kiropraktorer i praksis viser, at det langt overvejende er enkeltmandspraksis som respondenterne befinder sig på. Kun 2 respondenter er på klinikker med 4-5 andre kiropraktorer.
- Klinikkens placering: bortset fra én kliniks vedkommende er, at de er beliggende i en by.
- Hyppigste diagnose på klinikken: biomekaniske dysfunktioner, lænderygbesvær, uspecifikke lændesmerter og facetsyndromer.
Rapportering af en utilsigtet hændelse:
- Der er 9,9% (1) af respondenterne som har indrapporteret en utilsigtet hændelse og 90,91% som aldrig har rapporteret en hændelse
Antal rapporteringer:
- Der er rapporteret fra 1 – 5 hændelser (1 respondent har besvaret dette spørgsmål)
Hvad er årsagen til, at du ikke rapporterer utilsigtede hændelser:
- Mangel på klare definitioner af, hvilke typer utilsigtede hændelser, der skal rapporteres har en svarprocent på ja på 72,73% og på nej på 27,27%
- Manglende tid svarer 66,67% nej til og 33,33% ja til
- Manglende praktisk anvendelighed svarer 44,44% ja til og 55,56% nej til
- Manglende feedback fra regionen på rapporten svarer 100% nej til
- Frygt for at blive pålagt skyld giver en svarprocent på ja på 25% og på nej på 75%
- Troen på at rapportering er unødvendig svarer 100% nej til
- Hvis ja uddyb gerne giver - ingen svar
- Bange for klinikkens omdømme i et konkurrerende miljø svares 100% nej til
- Bange for tab af patienttillid giver en svarprocent på 85,71% til nej og 14,29% til ja
Vil du vide mere om utilsigtede hændelser?
- 18,18% svarer nej
- 45,45% svarer ja, i form af pjecer
- 9,09% svarer ja, i form af flyers
- 18,18% svarer ja, i form af møder
Hvilke ønsker har du til Region Nordjylland omkring udrulning af utilsigtede hændelser?
(11 besvarelser)
- Mere information. Brugervenlighed, så det er let tilgængeligt og ikke alt for tidskrævende.
- Hvis der sker noget utilsigtet i klinikken, sker det formentlig at patienten aflyser sin næste tid. Vi får derfor muligvis ikke den nødvendige feedback.
- Jeg synes det er velfungerende. Jeg er tryg ved at indrapportere, og vi havde et fint kursus i juni.
- Eksempler - møde.
Konklusion
Svarprocenten på 42,4% er lav og giver derfor ikke et dækkende billede af kiropraktorernes holdning til Utilsigtede Hændelser også kaldet patientsikkerhed. Gruppen af respondenter er en meget erfaren gruppe af kiropraktorerne, som for de flestes vedkommende er uddannet i 90 érne, og som har arbejdet i praksis igennem mere end 20 år. For de flestes vedkommende er der tale om en arbejdsuge på 30 – 40 timer. Respondenterne arbejder overvejende i enkeltmandsklinikker. Det, at man arbejder i en enkeltmandspraksis kan betyde, at man ikke har kollegaer at sparre med i dagligdagen og på den måde ikke får diskuteret patientsikkerhed generelt. Det kan have betydning for, om man får indberettet en utilsigtet hændelse eller ej. Klinikkerne er for de flestes vedkommende beliggende i en by.
Der er 1 kiropraktor, som har indberettet en utilsigtet hændelse. Vedkommende har indberettet fra 1 – 5 hændelser. At der er tale om så få, kan jf. besvarelserne (72,73%) skyldes manglende viden og kendskab til hele patientsikkerhedsbegrebet og især til, hvordan man rent praktisk udfører en indberetning.
Besvarelserne er fifty-fifty på, om man kan se den praktiske anvendelighed af at rapporterer en utilsigtet hændelse, selv om man mener, at indrapportering er vigtig. Der ses en lille bekymring for dels at blive pålagt skyld og dels for at miste patienternes tillid ved at udføre en indberetning.
Der er et ønske om at få mere kendskab til utilsigtede hændelser både via klare definitioner og procedure og klarhed over, hvordan man skal rapporterer. Ca. halvdelen af respondenterne ønsker information via pjecer og ca en tredje-del ønsker møder til udbredelse af patientsikkerhedsområdet. En enkelt respondent finder systemet velfungerende og føler tryghed ved at indrapporterer.
Gruppen er overvejende enige om, at der skal viden til, for at få patientsikkerhedsbegrebet sat på dagsordenen.