Tydelig kommunikation vedr. infektionsrisiko og behandlingsfrekvens
UTH i fodterapipraksis
Denne artikel omhandler en case, hvor manglende kommunikation og forventningsafstemning mellem fodterapeut og klient resulterer i en dårlig oplevelse for begge parter.
Case
Klienten kommer til fodterapeut med henblik på ”wellness behandling” og mener selv, at hun aldrig har haft problemer med sine fødder. Fodterapeuten bemærker dog, at neglene er meget korte, og at højre storetå både er klippet under niveau, let rød og øm ved palpering. Fodterapeuten anbefaler derfor at aflaste området ved at bortskære kile, hvilket klienten indvilger i. Ved palpering efter fjernelse af kile var ømheden aftaget.
Fodterapeuten oplyser klienten om, at en negl med problemer i neglefalsen har brug for behandling med ca. 6 ugers interval.
En uge efter behandlingen oplever klienten begyndende rødme og ømhed ved højre storetå, og et par dage efter tilses klienten igen af fodterapeuten. Storetåens neglefals er tydeligt inflammatorisk og meget øm. Det undersøges, om der skulle sidde en neglestump i bunden af falsen, men det er ikke tilfældet, og fodterapeuten forsøger at aflaste yderligere ved at fjerne et større stykke negl. Behandlingen giver en kortvarig lindring, men dagen efter kan klienten ikke længere gå på sin fod. Egen læge ordinerer penicillinsalve, mens klienten selv supplerer behandlingen med hyppige fodbade.
Knap ti uger senere kontaktes fodterapeuten igen af klienten, da problemet med tåen er blusset op igen. Klienten udtrykker, at hun ikke har haft problemer før første besøg ved fodterapeuten, og at problemet udelukkende skyldes den behandling, hun har modtaget. Dette er fodterapeuten dog ikke enig i.
Klienten fortæller desuden, at hun har fået ordineret en ny omgang penicillinsalve samt penicillinkur, og at hun er blevet indstillet til ortopæd og nu skal opereres for neglefals-problematikken.
Forud for behandlingerne fik klienten fodbad med sæbe, alt værktøj var autoklaveret, der blev brugt sterile engangsskalpel-blade, engangshandsker under behandlingerne samt Klorhexidin 0,5% efter behandlingerne.
Læring
Det er vurderingen, at fodterapeuten har handlet forsvarligt ift. hygiejne og behandlingsmetode. Læringen er derfor af kommunikativ karakter:
- Klienten kan med fordel informeres om risikoen for infektion forud for behandling – også selvom risikoen vurderes at være lille. Herved vil eventuelle efterfølgende komplikationer formentligt mødes med større forståelse og samarbejdsvillighed fra klientens side.
- Det bør tilmed sikres, at klienten har forstået, hvor ofte der er brug for behandling af en given problematik (i dette tilfælde ca. hver 6. uge). Aftal evt. den næste tid med det samme.
- Information til klienten kan med fordel suppleres med et skriftligt materiale (pjece eller lign.).
God kommunikation og forventningsafstemning er vigtig for, at forløbene bliver så hensigtsmæssige for begge parter som mulig og uden misforståelser.
Indhold leveret af:
9260 Gistrup