Forkert patientidentifikation
UTH i fodterapipraksis
Følgende artikel omhandler en hændelse, hvor en patient under tre behandlinger ikke identificeres som den hun er og derfor også både får journaliseret sin behandling på et forkert cpr.nr og modtager faktura på et forkert cpr.nr.
Case
Ved telefonisk kontakt for tidsbestilling er en anden patient med enslydende navn identificeret som den pågældende patient. Den forkerte patient sendes en SMS med indkaldelse, som vedkommende ikke reagerer på. Den ”rigtige patient” har selv skrevet sin tidsbestilling ned og møder derfor op til aftalt tid. Denne patient modtager efterfølgende en faktura med forkert cpr.nr., men bemærker det ikke. Får ligeledes ny tid på det forkerte cpr.nr. Først ved 3.behandling gør patienten opmærksom på, at fakturaen har et forkert cpr.nr.
Læring
I forbindelse med patientidentifikation er det uhyre vigtigt kun at have én journal åben ad gangen. Dernæst sikre sig via sygesikringskort og ved mundtligt at bede om patientens cpr.nr., at det er den rigtige patient. I dette tilfælde har det ikke direkte konsekvens for patienten, men for behandleren giver det ekstraarbejde med oprydning i journalerne.
Der skal opmærksomhed på klinikkens daglige udførelse af identifikation i form af:
- Hvordan foretager vi identifikation?
- Hvordan foretager vi identifikation i klinikken ved telefonisk kontakt?
- Hvilke metoder har vi til at sikre, at rette patient fremgår i journalopslaget?
Faglig opdateret: 16.12. 2021