Kommunikation mellem almen praksis og nordjyske hospitaler
Indledning
I det følgende oplistes de telefoniske og skriftlige kommunikationsmulighederne mellem almen praksis og hospitalerne, med generelle guidelines for hvilke kan benyttes og hvornår.
Telefonisk specialistrådgivningen
I Nordjylland er der etableret telefonisk rådgivning på alle relevante specialer. Oversigt over telefonnumre og åbningstider kan ses her.
Specialistrådgivning er læge til læge-rådgivning om ikke-akutte problemstillinger, som kan afklares i rådgivnings åbningstider.
Fordele ved specialistrådgivningen er muligheden for en hurtig afklaring af problemstillinger ved tovejskommunikation, samt at afdelingen slipper for at skrive lange korrespondancesvar - og i nogle tilfælde undgår unødige henvisninger.
Bagvagten
Bagvagten kan kontaktes ved uopsættelige og akutte henvendelser, som ikke kan afklares i specialistrådgivningens åbningstider.
Hotlinelisten med bagomnumre til almen praksis
Hospitalerne har mulighed for at kontakte almen praksis via deres bagomnummer, hvis praksis har valgt at oplyse et bagomnummer. Bagomnumrene findes via hotlinelisten, som opdateres og udsendes via Nord-KAP til de nordjyske hospitaler (samt kommuner og politi).
Hvis du, som praktiserende læge i Region Nordjylland, ønsker at modtage hotlinelisten, som indeholder bagomnumre på alle ydere i Region Nordjylland, så skriv en mail til nordkap@rn.dk
Skriftlig specialistrådgivning (korrespondancemeddelelser)
Korrespondancemeddelelser kan benyttes til skriftlig specialistrådgivning for almen praksis, fx henvendelser og forespørgsler, opklarende spørgsmål, konference på ikke-henviste patienter eller rykkere, men ikke til akutte henvendelser. Der gælder en maksimum svartid på 4 hverdage.
Korrespondancer kan med fordel benyttes ved spørgsmål, som kan afklares ved kortere skriftlige svar og indenfor 4 hverdage. Ved afklaring af komplekse problemstillinger anbefales tovejskommunikation via den telefoniske specialistrådgivning.
Henvisninger
Henvisninger af patienter til elektiv indkaldelse på hospitaler, formidles elektronisk via edifact. Henvisninger bør følge skabelonen for den gode henvisning eller fraserne i den relevante forløbsbeskrivelse.
Ved tvivl om relevansen af en henvisning, er det muligt at sende en forespørgsel herom, enten via en korrespondance eller den telefoniske rådgivning.
Ved tilbagehenvisning (afvist henvisning) bør afdelingen sende en korrespondance med råd og vejledning om evt. genhenvisning af patienten eller andre udrednings- / behandlingsmuligheder.
Indholdsansvarlig
Praksiskoordinator Morten Ohrt, ohrt.engsig@dadlnet.dk