Spring til indhold

Modtager du korrespondancer, som burde være epikriser?

Nyhed

Siden NordEPJ blev taget i brug på hospitalerne har der været en udfordring med at epikriser sendes som korrespondancer til egen læge. Fejlen skyldes ikke en systemfejl i NordEPJ, men forkerte arbejdsgange. Da problematikken har en potentiel patientsikkerhedsrisiko, vil vi gerne opfordre jer til at rapportere utilsigtede hændelser til de afdelinger, som I oplever at modtage fejlsendte meddelelser fra. 

I en rapportering skal I oplyse patientens cpr-nummer og hændelsesdatoen. Derudover kan følgende standardtekst anvendes i hændelsesbeskrivelsen:

Vi har modtaget en korrespondance fra XX afdeling, som burde have været en epikrise. At information fejlsendes er til fare for patientsikkerheden af bl.a. følgende grunde:

  • Vigtige informationer af tidskritisk eller alvorlig karakter kan blive overset, da korrespondancemeddelelser ikke nødvendigvis læses med samme frekvens som epikriser. Herudover farvemarkeres korrespondancer ikke. 
  • Informationen i en korrespondance kan blive overset i et efterfølgende møde med patienten, da det ikke vil være forventet, at der skal søges i korrespondancemeddelelser for at få et overblik over patientens forløb og kontakter i sygehusregi.

Tryk her for direkte link til rapporteringsformular.

Har I brug for hjælp til, hvordan en UTH indberettes korrekt, kan I kontakte risikomanager, Marianne Mølgaard, marianne.moelgaard@rn.dk eller Nord-KAPs datakonsulenter datakonsulent@rn.dk

Indholdsansvarlig

Marianne Mølgaard | Risikomanager for praksisområdet
Mobil: 51157101 | marianne.moelgaard@rn.dk