Audit af epikriser og henvisninger, Aalborg UH, Tværfagligt Smertecenter, d. 24. juni 2022
Budskaber fra audit henvisninger og epikriser
Indhold
OBS: følgende resultater er afstedkommet ved kvalitativ gennemgang af vilkårligt udvalgte epikriser og/eller henvisninger i konsekutiv rækkefølge. Resultaterne er dog ikke nødvendigvis retvisende for kvaliteten af henvisninger og epikriser generelt. Resultaterne benyttes som et pejlemærke for kvalitetsarbejdet.
Læs mere om systematisk audit i Region Nordjylland her.
Budskaber til praksis:
- Der var en generel tilfredshed med henvisningerne. Der blev kun fundet enkelte mangler, der ikke havde betydning for forståelsen eller visitationen af patienten.
- Forkortelser: Der anvendes forkortelser, som ikke er kendt af smertecentret. Der opfordres derfor til, at man undlader brugen af forkortelser.
- Konklusion: I nogle henvisninger er konklusionen vedhæftet som bilag. Smertecenteret ønsker konklusionen skrevet ind i selv henvisningen med en kort beskrivelse af undersøgelsesresultater; der ikke bør klippes uredigeret ind i konklusionen.
- Specialisttelefon: Afslutningsvis blev anvendelsen af specialisttelefon drøftet. Tidspunkt for kontakt til specialisttelefonen blev forslået ændret fra at være i tidsrummet fra kl. 12.30-13.00 tirsdag og torsdag til at følge tidspunkterne for den øvrige del af hospitalet. Man vil tilstræbe kl. 14.30-15.00 på hverdage.
Budskaber til afdelingen:
- Her var der også en generel tilfredshed med epikriserne. Der blev kun fundet enkelte mangler, der ikke havde betydning for forståelse og handling/opfølgning ved egen læge.
- Farvemarkering: Flere epikriser var markeret ’hvide’, selvom der var ønske om opfølgning ved egen læge. Det blev tydeligt, at specialet markerer epikrisen Hvid, hvor den burde have været grøn, da der er ønske om, at PL skal se patienten en gang om året.
- Medicinliste: Der henvises til, at FMK er ajourført, men medicinlisten er ikke sat ind i epikrisen, hvilket den skal. Specialet oplever udfordringer ift. at kunne ajourføre FMK til epikrise, og der tages kontakt til IT-konsulent
- Medicinadministration: Det blev drøftet, om man kunne indarbejde en standardfrase vedrørende den videre behandling med Naltrexon. Tværfaglig Smertecenter arbejder på fornyelse af forløbsbeskrivelse ift. Naltrexon, som kan hjælpe de praktiserende læger i deres videre behandling af patienten.
- Forkortelser: Også i epikriserne opfordres til at undgå forkortelser. Fx LDN, som står for lavdosis Naltrexon.
Indholdsansvarlig
Morten Ohrt, ohrt.engsig@dadlnet.dk
Indhold leveret af:
Region Nordjylland, praksisinformation
Selma Lagerløfs Vej 249, Stuen 11.01.30
9260 Gistrup
9260 Gistrup