Audit af epikriser og henvisninger, Aalborg UH, Børneafdelingen, 23/8 2022
Budskaber fra audit
Indhold
OBS: følgende resultater er afstedkommet ved kvalitativ gennemgang af vilkårligt udvalgte epikriser og/eller henvisninger i konsekutiv rækkefølge. Resultaterne er dog ikke nødvendigvis retvisende for kvaliteten af henvisninger og epikriser generelt. Resultaterne benyttes som et pejlemærke for kvalitetsarbejdet.
Læs mere om systematisk audit i Region Nordjylland her.
Budskaber - audit af henvisninger:
- Der var en generel tilfredshed med henvisningerne. Der blev kun fundet enkelte mangler, der ikke havde betydning for forståelsen eller visitationen af patienten.
- Journaltekst: Enkelte henvisninger bar præg af, at der var sat uredigerede journaltekst ind. Det giver en lidt rodet og usammenhængende beskrivelse, der resultere i forkert eller manglende visitation. Der er et ønske om, at der tydeligt angives, hvad der ønskes af undersøgelser og behandling. Specialet vil omvendt sørge for, at skrive tilbage til den praktiserende læge, hvis der opleves mangler eller forkerte henvisninger.
- Underretning: Hvis egen læge finder indikation for en underretning på et barn, skal lægen gøre det, også selvom det bliver gjort af andre instanser. Jo flere der tilkendegiver deres bekymringer for et barns trivsel, des nemmere er det for de sociale myndigheder at sætte ind med rette foranstaltninger. Underretning i Aalborg kommune nemt foregår via dette link. https://sundhedstilbud.aalborg.dk/underretning-om-boern-og-unge/
Budskaber - audit af epikriser
- Her var der også en generel tilfredshed med epikriserne. Der blev kun fundet enkelte mangler, der ikke havde betydning for forståelse og handling/opfølgning ved egen læge.
- Journaltekst: Hospitalet skal ligeledes passe på med at sætte uredigeret og mindre relevant journaltekst ind i epikrisen.
- Medicinliste: På grund af nyt journalsystem, opleves udfordringer med at sætte medicinlisten ind i epikrisen. Børneafdelingen tager selv fat på udfordringen, og sørger for at melde ud til alle læger, at man stadig skal huske at ajourføre medicin til epikrisen.
- Henvendelsesret: Der blev givet udtryk for, at det er dejligt, når hospitalet skriver, at der er åben henvendelsesret i x-antal timer eller dage efter udskrivelse.
- Korrespondancemeddelelser: Det blev drøftet, at specialisttelefon og korrespondancemeddelelser ikke fungerer optimalt. Specialet arbejder på at finde en model, hvor de praktiserende læger kan kontakte dem ift. uafklarede faglige problemstillinger.
Indholdsansvarlig
Praksiskonsulent Anne Østergaard, anneoestergaard_85@hotmail.com
Indhold leveret af:
Region Nordjylland, praksisinformation
Selma Lagerløfs Vej 249, Stuen 11.01.30
9260 Gistrup
9260 Gistrup