Audit af epikriser og henvisninger, Regionshospitalet, Ældremedicin, d. 17. februar 2021
Indhold
OBS: følgende resultater er afstedkommet ved kvalitativ gennemgang af vilkårligt udvalgte epikriser og/eller henvisninger i konsekutiv rækkefølge. Resultaterne er dog ikke nødvendigvis retvisende for kvaliteten af henvisninger og epikriser generelt. Resultaterne benyttes som et pejlemærke for kvalitetsarbejdet.
Læs mere om systematisk audit i Region Nordjylland her.
Konklusioner/budskaber - audit på henvisninger
Audit viste at henvisningerne kun var tilfredsstillende udfyldte i 50 procent af tilfældene. Ind-læggelserne fra Lægevagten trak klart ned i statistikken.
Manglerne bestod helt overvejende af, manglende oplysninger om:
- Psykosociale forhold (Enke, gift. Børn. Demens. Hjælp i hverdagen, hvad klarer pati-enten selv?).
- Oplysninger om pårørende og deres telefonnumre eller hjemmesygeplejens telefon-nummer.
Mange ældre er forvirrede og kan ikke redegøre for disse ting, når de indlægges. Det er enormt vigtige informationer i planlægningen af optimalt behandlingsniveau, at disse forhold kendes af sygehuse personalet.
Sygehuset udtrykte STORT ønske om, at praksis skriver disse oplysninger i henvisningen OG husker telefonnumre, så de kan kontakte patients omsorgspersoner for yderligere oplysninger.
Sammenklip af egne journal notater bør fortsat ikke bruges som henvisning. Der er useriøst -brug 1 minut på at slette datoer og sammenskrive dine notater og start med at præsentere og overlevere din patient godt, for eksempel: "87årig herre med diabetes, cerebralt velbeva-ret. Enke på 3. år. Hjemmehjælp til rengøring, mad udefra.
Brug gerne skabelonen for den gode henvisning fra Medcom
Konklusioner/budskaber - audit på epikriser
Audit har vist, at henvisningerne generelt er godt gennemarbejdet.
- Skabelonen for den gode epikrise bliver fulgt i de fleste tilfælde, dog står det egen læge skal følge op på ofte inde i selve teksten.
- Farvemarkeringen var tilstede i alle epikriser og blev anvendt korrekt i 9 ud af 10 epikriser.
- Flere af epikriser var relativt lange, hvilket delvist tilskrives specialets karakter. Man vil fra sygehuset side være mere opmærksom på, hvad der er relevant at videre formidle.
- Når der udskrives til kærlig pleje, markeres epikrisen ”rød” og egen læge kontaktes telefonisk som aftalt.
- Når patienter ikke ønsker genoplivning, blev det aftalt, at dette fremgår under: ”Information til egen læge” og ikke står skrevet (gemt) inde midt i brødteksten.
- Som medicineringsplan er der ofte henvist til FMK. I stedet ønskes fra praksis side et overblik med beskrivelse af, hvad der er ændret og hvilken ny medicin, der er ordineret. Et ind-satsområde er her altid få medicineringsplanen med i epikrisen.
Indholdsansvarlig
Praksiskonsulent Louise Hjelm
Indhold leveret af:
9260 Gistrup