Kvalitetssikring af laboratorieanalyser
Indledning
Med henblik på at sikre såvel den tekniske som faglige kvalitet af de laboratorieundersøgelser, der udføres i almen praksis, skal der i henhold til overenskomst om almen praksis, indføres kvalitetssikringsordninger i alle regioner.
Læger, der i egen klinik ønsker at udføre laboratorieundersøgelser omfattet af kvalitetssikringsordningen, skal tilmeldes ordningen for at kunne udføre laboratorieundersøgelser for regionens regning.
Deltagelse i Region Nordjyllands ordning indebærer til dels deltagelse i mikrobiologisk kvalitetssikring, biokemisk kvalitetssikring samt besøg af den tilknyttede laboratoriekonsulent.
Der er i Region Nordjylland etableret Laboratoriekonsulentordninger ved Aalborg Universitetshospital, Aalborg Universitetshospital Thisted og Regionshospital Nordjylland.
Mikrobiologisk kvalitetssikring
Formålet med mikrobiologisk kvalitetssikring er at vedligeholde og forbedre kvaliteten af de mikrobiologiske analyser, som udføres i almen praksis. Endvidere via information og undervisning at optimere de præanalytiske forhold for prøver, der sendes til undersøgelse på Klinisk Mikrobiologisk Afdeling.
2 gange årligt udsendes der tre simulerede urinprøver til de lægepraksis der foretager mikrobiologisk undersøgelse (mikroskopi, dyrkning og resistensbestemmelse) af urin.
1 gang årligt tilbydes der kurser i henholdsvis urinmikroskopi og dyrkning og resistensbestemmelse
Biokemisk kvalitetssikring
Med henblik på at sikre kvaliteten af biokemiske analyser er det i kvalitetssikringsordningen i Region Nordjylland fastlagt, at følgende prøver skal indsendes til parallelanalyse:
P-CRP | 12 gange årligt |
LKC |
12 gange årligt |
B-INR |
12 gange årligt |
B-Glucose |
12 gange årligt |
B-Hæmoglobin |
12 gange årligt |
Ved parallelanalyser undersøger lægepraksis en patientprøve og videresender prøven og resultatet til laboratoriet, som undersøger prøven, sammenholder resultatet med laboratoriets resultat og vurderer afvigelsen.
Ved spørgsmål eller behov for hjælp vedr. indsendelse af parallelanalyser kan lægepraksis kontakte den laboratoriefaglige konsulent, der er tilknyttet praksis.
Besøg af laboratoriekonsulenten
Hver lægepraksis får én gang årligt besøg af deres tilknyttede laboratoriekonsulent. Besøgenes indhold er overvejende relateret til det laboratoriemedicinske område, bl.a. kvalitetssikring af samme.
Et besøg varer typisk 1 – 1½ time, men varigheden afhænger af praksis’ størrelse og behov for vejledning og information. For at få et godt udbytte af besøget er det vigtigt, at de personer, som i klinikken varetager det daglige analysearbejde, som minimum deltager i besøget. Derudover er det ønskeligt at øvrigt personale og læger i en eller anden udstrækning også deltager.
Laboratoriekonsulenten kontakter praksis for at aftale besøg, når der er gået ca. et år siden sidste besøg. Tidspunktet for besøget aftales i samråd med den enkelte lægepraksis og i god tid, så der er mulighed for læger og personale i den enkelte lægepraksis kan forberede og evt. indsende spørgsmål til laboratoriekonsulenten, før besøget. Udover de faste årlige besøg er der mulighed for ekstraordinære besøg efter behov fra lægepraksis. Afhængig af organiseringen i lægepraksis kan det være en fordel, hvis der vælges en kontaktperson i lægepraksis.
Formål med besøget er at give råd, vejledning og evt. foretage kontrol af relevant udstyr i den enkelte lægepraksis for sikring af kvaliteten. Laboratoriekonsulenten repræsenterer specialerne Klinisk Biokemisk, Mikrobiologisk, Immunologisk og Patologisk. Derfor vil indholdet i besøget kunne variere fra gang til gang.
Nogle af de elementer besøget kan indeholde er:
- Gennemgang af resultater fra de parallelkontroller der er indsendt de seneste 12 mdr. Laboratoriekonsulenten medbringer udskrifter/dokumentation herfor.
- Såfremt der er tale om kvalitetsmæssige afvigelser eller tvivlsspørgsmål kan der foretages en kontrol af procedurer og det apparatur, der anvendes i lægepraksis til måling af hæmoglobin, LKC, glukose, CRP, INR.
- Vejledning i korrekt anvendelse af relevant analyseudstyr, der forefindes i den enkelte lægepraksis.
- Vejledning i korrekt håndtering af uriner til dyrkning og resistensbestemmelse
- Vejledning i metoder der anvendes til mikroskopi, dyrkning og resistensbestemmelse af uriner.
- Vejledning om korrekt prøvetagning, håndtering og forsendelse af prøvematerialer.
- Vejledning om de præanalytiske forhold indenfor laboratoriemedicinske undersøgelser.
- Vejledning om udførelse af metoder til kvalitetssikring.
- Vejledning om bestilling af analyser (Webreq)
- Vejledning i bestilling af utensilier.
- Vejledning i adgang til Laboratoriesvarportalen.
- Ligeledes kan mikroskop, EKG – udstyr, samt udstyr til lungefunktionstest kontrolleres.
Laboratoriekonsulenten modtager gerne tilbagemeldinger eller ønsker fra lægepraksis til de laboratoriemedicinske specialer, herunder Klinisk Biokemisk, Mikrobiologisk, Immunologisk og Patologisk.
Efter besøget udfærdiger laboratoriekonsulenten en besøgsrapport. Besøgerapporten fremsendes til praksis kort tid efter besøget.
Tilbagemeldinger på evt. uafklarede spørgsmål og redegørelse for eventuelle ønsker kan ske via mail eller tlf.
Kontakt
Lægepraksis har mulighed for at kontakte laboratoriekonsulenten via telefon eller e-mail i forbindelse med akutte problemstillinger, ligesom laboratoriekonsulenten kan kontakte lægepraksis via det direkte telefonnummer eller via e-mail.
Claus Woldum (Hjørring), clw@rn.dk, Tlf. 9764 1201
Britta Storvang, (Aalborg) brst@rn.dk, Tlf. 2054 7787
Links
Ordningen tager udgangspunkt i ”Kvalitetssikring og kvalitetskrav til laboratoriemedicinske aktiviteter i almen praksis”
Indholdsansvarlig
Praksiskonsulent Morten Koldsø og Laboratoriekonsulenter Claus Woldum (Hjørring), Britta Storvang (Aalborg)
Indhold leveret af:
9260 Gistrup