Hjælp til sagsbehandling og analyse
Patientsikkerhedsteamet
Formålet med den rapporterede hændelse er, at lære mest mulig, og dele læringen med andre, så man evt. kan forebygge at det sker igen.
Når rapportering modtages i patientsikkerhedsteamet, så er hændelsen kun beskrevet fra rapportørens perspektiv. Det er derfor vigtigt at få flere perspektiver med. Patientsikkerhedsteamet sender den rapporterede hændelse til sagsbehandling på hændelsesstedet via VIRK.
Når I modtager hændelsen, vil vi gerne, at I forholder jer til hændelsesbeskrivelsen og sender besked tilbage med jeres kommentarer til forløbet og eller beskrivelsen.
Derudover vil vi gerne have jeres kommentarer til:
- Hvordan kunne det ske?
- Forslag til læring og evt. tiltag?
Svarene anvender vi i sagsbehandlingen og til generisk læring.
Vi forventer at hændelsesstedet bruger den utilsigtede hændelse konstruktivt, så der læres mest mulig af hændelsen inkl. evt. tiltag. Det er vigtigt at fokus er på systemet / arbejdsgange og ikke på individet.
Patientsikkerhedsteamet formidler læring fra rapporterede hændelser i relevante fora, så flest mulig får glæde af læringen. Målet er at få skabt sikre arbejdsgange, så lignende hændelse kan forebygges.
Derudover identificerer patientsikkerhedsteamet mønstre og tendenser til læring på regionalt niveau. Styrelsen for Patientsikkerhed anvender den afsluttede sag til læring på nationalt niveau.
Når sagsbehandlingen afsluttes, så anonymiseres patient, hændelsessted, rapportør og andre personlige oplysninger.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at rapportering af UTH sker i et ikke sanktionerende system. Det vil sige at oplysningerne aldrig vil kunne indgå/bruges i en klagesag. Den der rapporterer, og den der rapporteres om, kan ikke underkastes disciplinære undersøgelser eller foranstaltninger på baggrund af den rapporterede hændelse.
Hvis I har spørgsmål, eller brug for hjælp, til at arbejde med hændelsen, er I meget velkomne til at kontakte patientsikkerhedsteamet på patientsikkerhed@stab.rm.dk