Vejledning til håndtering af fejlregninger
Vejledning til håndtering af fejlregninger
Nye henvisninger bliver først oprettet i Praksisadministrationens afregningssystem, når den første regning der indsendes på henvisningen er godkendt.
- Hvis en patient overgår til hjemmebehandling, overgår til svært fysisk handicappet fra progressiv (eller omvendt), eller der er forkert diagnose på henvisningen, skal der anskaffes ny henvisning hos lægen.
- Henvisninger lukkes ikke automatisk hos Praksisadministrationen. Derfor skal fysioterapeuten skrive til virk.dk/e-boks for at få lukket den gamle henvisning, hvis der af en eller anden årsag er udstedt ny henvisning. Du kan via linket se, hvordan du gør
- Husk altid at tjekke om de nye henvisninger der kommer fra lægen er korrekte. Der bliver ikke honoreret for behandling der er foretaget på forkerte henvisninger. (se checklist for henvisninger).
- Alle regninger med samme cpr.nr. afvises, hvis der er fejl på én af regningerne, men kun hvis det er på samme henvisning.
- Fejlregninger der indsendes igen skal altid indsendes med den samme behandlingsdato som tidligere. Hvis der indsendes med en anden behandlingsdato er det dokumentfalsk og patientens data på sundhed.dk (mine konsultationer) stemmer ikke overens med de behandlingsdatoer, hvor de reelt har fået foretaget behandling.
- Statuskonsultation ydelse 0115/0125 anvendes kort forinden udløbet af en henvisning. Afregning for statusredegørelsen forudsætter en særskilt konsultation med patienten, og der kan ikke afregnes en normalbehandling samme dag. Ydelsen Statuskonsultation dateres i afregningen pr. den dato, hvor statusundersøgelsen (statuskonsultationen) er udført, og på den "gamle" henvisning. I særlige tilfælde kan statuskonsultationen udføres samme dag som holdtræning. I så tilfælde afregnes statuskonsultationen med ydelse 0125. S
Se i øvrigt Nyhedsbrev 2019 på: https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/information-til-praksis/midtjylland/fysioterapeut/nyheder/nyhed-praksiskonsulenter/nyhedsbrev-2019/
Fejltekst | Løsning |
Ydelse xxxx må kun forekomme én gang pr. dato | Ydelsen er tidligere honoreret på denne dato, og skal ikke indsendes. Tjek fejlisten på sundhed.dk. Her er der angivet hvilke datoer det drejer sig om. Det kan nemlig godt være ydelser som ikke tidligere er honoreret på den samme regning. |
Henvisningen er udløbet pr. xx.xx.xxxx | Henvisningen er lukket. Ring til Praksisadministrationen, hvis du ikke er enig. |
Der findes en anden åben henvisning | Der er 2 gældende henvisninger. Skriv til Praksisadministrationen via Virk.dk for at få lukket den ene henvisning. |
Der er angivet både hjemmebesøg og holdtræning | Holdtræning kan ikke foregå i hjemmet. Henvisningen skal være til klinikbehandling. |
Der findes ikke en elektronisk henvisning | Henvisningen er ikke hentet korrekt fra Henvisningshotellet. Prøv at hente den igen. |
Kombinationen af statistikfelter/diagnosekode er ikke gyldig | Check at henvisningens diagnosekode er korrekt i.h.t. Sundhedsstyrelsens diagnoseliste. |
Ydelse 8050, 4xxx, 5xxx, 6xxx, 7xxx (holdtræningsydelser) må ikke forekomme på samme dato som ydelse 0110/0111 | Hvis patienten har fået både holdtræning og 1. konsultation/normalbehandling samme dag - bruges ydelse 0121 for normalbehandling (ydelse kun i forbindelse med holdtræning) + holdtræningsydelsen og ydelse 0120 for 1. konsultation + holdtræningsydelsen (dog kun hvis det er samme speciale.) |
Ydelse 0110 kun én gang pr. patient. Tidligere foretaget (dato) | Ydelse 0110 må kun forekomme én gang pr. patient i behandlingsforløbet for samme sygdomsaktivitet, med mindre patienten har skiftet klinik. (Se nyhedsbrev 2019) |
Ydelse xxxx skal forekomme sammen med SKS koder/Ydelse xxxx skal forekomme sammen med registreringskode | Én eller flere af ydelserne fra 1021 til 1042 skal påføres sammen med en behandling |
Ydelse 4531 skal forekomme sammen med registreringskode | Kun ydelse 1046 (videokons) samt ydelse 1021 til 1042 kan benyttes sammen med 4531. Ydelse 1045 (tlf.kons) er udgået pr. 31.05.21 |