Forløbsbeskrivelse skabelon
Definition
For at opnå betegnelsen 'forløbsbeskrivelse' skal teksten være regionalt gældende.
Formål
Formålet er at orientere om:
- god klinisk praksis for aftalte patientforløb mellem hospital og almen praksis
- fordelingen af opgaver og undersøgelser mellem sektorerne
- kommunikationsveje
- et godt og sammenhængende patientforløb
Hvornår udformes en Forløbsbeskrivelse?
Når et speciale, hospitalsafdeling eller praktiserende læge eller Region Midtjylland oplever behov for afklaring af udredning, behandling og samarbejde om en bestemt patientgruppe.
Det kan dreje sig om:
- hvem fortager de forskellige anbefalede prøver og undersøgelser
- muligheder for faglig sparring af indhold i og fremsendelse af henvisning og epikrise
- ændrede behandlingsformer.
- inden der laves en forløbsbeskrivelse bør man undersøge, om der er lavet en National klinisk retningslinje på samme område.
- se på sundhedsstyrelsens side om NKR, DSAM vejledninger, Patienthåndbogen.dk og Lægehåndbogen.dk. Sidstnævnte indarbejder i øjeblikket NKR i sine vejledninger.
Indholdsvejledning
Titel
- Skal så vidt muligt følge nomenklaturen i ICPC2.
- Lægehåndbogens navngivning er umiddelbart standard.
- Altid sygdom/symptom eller primære ord først i titlen (lettest at skimme), fx ”Lungekræft” eller ”Børn med kræft” (aldrig ”kræft” som første ord).
- Evt. andre væsentlige oplysninger efterstilles, fx ”Type 2-diabetes, behandling af” og ”Type 2-diabetes, diagnostik af”.
- Ingen afsender i titel (fremgår i header).
- Ingen ICPC -kode i titlen (bruges primært til fremsøgning).
Nøgleord
- Nøgleord er centrale ord i teksten, der indikerer, hvad teksten handler om.
Emneord
- Emneord er de søgeord, brugerne kan forventes at skrive i søgefeltet.
Indledning
- Ganske kort om fx baggrund, problem og definition.
Forløb i almen praksis
- Undersøgelser inden henvisning.
- Muligheder for faglig sparring/hotline
- Kriterier for henvisning.
- Ønskede og aftalte oplysninger i henvisningen (”fraser) omhandler følgende:
Anamnese, objektiv undersøgelse, laboratorie- og billeddiagnostik, medicin, komorbiditet, allergi, sagt til patienten, praktiske oplysninger samt telefon (gerne mobilnummer).
Forløb i specialist regi
- Medtages hvis det er relevant, så man kan informere patienten om, hvad der vil ske.
- Undersøgelsestilbud.
- Behandlingstilbud.
Forløb i kontrolfase
- Opfølgning.
- Hvem har ansvaret?
- Hvem kontrollerer?
- Hvor og hvornår?
- Særlige forhold/behov.
Link
- Link til Lægehåndbogen.
- Andre Forløbsbeskrivelser.
- Eventuelt andre links
ICPC koder
Oplysninger om modtagende afdelinger
- Afdelingsnavn (vær præcis - ikke bare "kaldenavnet").
- Lokationsnummer.
- Om henvisningen skal sendes som elektiv eller akut.
- Evt. telefonnummer – hvis afdelingen ønsker det.
Forfatter/Indholdsansvarlig
Udgivelsesdato/ Dato for seneste faglige redigering
Udarbejdelse
Udarbejdelse af teksten til en Forløbsbeskrivelse sker i et samarbejde mellem speciallæger og praksiskonsulenter.
Forløbsbeskrivelser skal være kortfattede, ikke lærebogsagtig, men skitsere en kort overskuelig beskrivelse af forløbet for patienten fra praksis til hospital og retur, suppleret med specielle logistiske forhold. Særlig punktet kontrolfasen er vigtig i dialogen med det sekundære sundhedsvæsen.
Ofte kan teksten med den faglige baggrund gøres kort, idet der kan linkes til Lægehåndbogen (eller andre steder) for supplerende læsning.
Det er lokale og regionale behov (med PKO som primus motor), der afgør, om det er nødvendigt med en Forløbsbeskrivelse, eller om der er dækkende beskrivelse andetsteds.
Der skal være fokus på de ændringer i den daglige arbejdsgang i praksis, samt opgavefordelingen mellem sektorerne, som kan være en følge af foreslåede faglige rekommandationer.
Klargøring til sundhed.dk
For at forløbsbeskrivelsen skal kunne søges frem på sundhed.dk skal der tænkes på:
- Links ud af sundhed.dk.
- sproget i teksten =nøgleord
- titel, resume og emneord.
Links
Navnene på links skal være korte
Nøgleord
Nøgleord er centrale ord i teksten, der indikerer, hvad teksten handler om. Nøgleord er ikke emneord(se nedenfor). Det kan være fx ”diabetes” i en forløbsbeskrivelse om diabetes. Nøgleord skal placeres både i titel, resume og selve teksten i dokumentet.
Hyppig brug af de samme nøgleord i teksten, resume og titel giver siden en højere placering i søgningen på sundhed.dk.
Titel
Titlen skal indeholde nøgleord. Nøgleord anvendt i titel vægtes højere end samme ord i resume og tekst.
Resume /manchet
Dette er et lille resume der står øverst og som kommer frem i søgningen. Nøgleord i manchetten vægtes højere end i den almindelige tekst.
Emneord
Emneord er de søgeord, brugerne kan forventes at skrive i søgefeltet.
Emneord er afgørende for at rangere teksterne, så brugerne bliver præsenteret for de mest relevante søgeresultater først, når de søger på emneordene. Emneord er ord man skal skriver på en liste mhp. at det bliver lagt ind i på sundhed.dk sammen med forløbsbeskrivelsen. Emneordene må godt være de samme som nøgleord, men husk at det er en ordliste til søgningen.
I arbejdet med tildeling af emneord er det altså vigtigt at forestille sig, hvilke ord brugerne må forventes at søge på, f.eks. ord der associerer til tekstens indhold. Søgemaskinen kan godt forholde sig til forskellige stavemåder af samme ord så de behøves ikke at skrives som emneord.
Antallet af emneord kan variere. Typisk 2-10 emneord. Husk at for mange emneord gør søgningen alt for diffus med risiko for ikke at finde det man søger efter. For få ord gør at man ikke finder dokumentet.
Sådan tildeles emneord
- Læs hele teksten (inkl. links, hvis de indeholder supplerende tekst, der ikke indgår på selve indholdssiden).
- Med udgangspunkt i tekstens budskaber, formål, emner etc. vurderes det hvilke emneord, brugerne forventeligt vil søge på, når de ønsker at finde information på sundhed.dk. Bl.a. kan nøgleordene i teksten give inspiration. Det er vigtigt med en almenmedicinsk tankegang så man sætter sig i brugerens sted når dokumentet skal fremsøges.
Det er vigtigt, at den lokale Praksiskoordinator inddrages i udarbejdelse af teksten. Endvidere bør der også være kontakt med redaktøren for praksis.dk, så den redaktionelle linje fastholdes.
Godkendelse
Den endelige tekst til Forløbsbeskrivelsen skal godkendes i det relevante Specialeråd i Region Midtjylland, af Praksiskoordinatorerne samt PLO-M inden udsendelse. Hermed er teksten regionalt gældende for såvel hospitaler og praktiserende læger.
Udsendelse
Forløbsbeskrivelsen udsendes via Praksis.dk til praktiserende læger i Region Midtjylland i en nyhedsmail. Her gives en kort orientering om indhold og link til placering på Praksis.dk.
Opdatering
Vedligeholdelse sker i samarbejde mellem forfatterne og Praksis.dk.
Praksis.dk er ansvarlig for reminder til forfatterne ca. hvert andet år eller før ved behov.
Svend Kier, Lægelig koordinator for PKO
Indhold leveret af:
8800 Viborg