Vejledning om audit for praksiskonsulenter
Audit på hospitalerne – præcisering af rammer og muligheder
En vigtig del af arbejdet som praksiskonsulent er at sikre, at henvisninger og epikriser lever op til den forventede standard og at nødvendige ændringer bliver implementeret - her spiller audits en vigtig rolle. I en audit gennemgår du og en afdelingslæge 20 henvisninger og epikriser for at sikre, at det faglige indhold er tilfredsstillende - og handler på det, hvis det ikke er i orden. Henvisning og epikrise skal ses i sammenhæng, fordi de skildrer patientens sygdomsforløb.
Data
I behøver ikke samtykke fra patienterne, når I kun bruger afdelingens egne journalførte oplysninger og behandling af patienten i øvrigt. Data, som er brugt til audit, slettes igen, når I er færdige. Som praksiskonsulent har du kun lov til at se data fra din 'egen' afdeling.
Tre skridt, når du skal lave en audit
- Når du og den afdeling, du er praksiskonsulent for, vil lave en audit, skal afdelingen kontakte den administrative ledelse skriftligt med en beskrivelse af den planlagte audit. Så har I en formel godkendelse, før I går i gang.
- Afdelingen udvælger og indsamler både henvisning og epikrise på i alt 20 patienter. Det er også afdelingen, der skal sikre, at opslag er registreret. Selve auditten laves af dig og afdelingslægen. Udgangspunktet er 'Auditmanual 2018', men tilpasset den enkelte audit.
- Når I er færdige, meddeler I resultatet til praksiskoordinatoren. Hvis i har spørgsmål undervejs, kan I kontakte praksiskoordinatoren.
_____________________________________________________________
Birgitte Haahr, Kontorchef, Kvalitet og Lægemidler, Koncern Kvalitet, Region Midtjylland
Signe Holmberg Panduro, Juridisk specialkonsulent, Juridisk Kontor, Regionssekretariatet, Region Midtjylland
Svend Kier, Praksiskoordinator
Indhold leveret af:
8800 Viborg