Auditmanual
- for patientforløb mellem almen praksis - hospital - kommune
Målet med en audit af henvisninger og epikriser er, at vurdere den indholdsmæssige kvalitet af den lægefaglige kommunikation i et patientforløb fra start til slut på et hospital - herunder om udredningen er sket efter den rette forløbsbeskrivelse eller aftale.
Metoden er let at gennemføre og giver viden om samarbejdet mellem almen praksis, hospitalsafdelinger, kommunerne og regionen. Idéen er at få en konstruktiv dialog og bedre forståelse for hinandens vilkår som modtager af det samarbejdsnotat, som en henvisning og epikrise er.
Fokus i en audit er tre områder:
1. Henvisningen
- Indeholder den de nødvendige oplysninger om persondata, diagnoser og komorbiditet?
- Anamnese
- Relevante undersøgelsesresultater (laboratorie- og billeddata)
- Hvad er sagt til patienten?
- Samlet vurdering af henvisningens kvalitet
2. Epikrisen
- Fund og endelige diagnoser
- Indlæggelsesresumé
- Plan efter udskrivelse (rød-gul-grøn-hvid)
- Hvad er sagt til patienten?
- Er der unødvendige oplysninger i epikrisen eller unødige oplysninger?
- Samlet vurdering af epikrisens kvalitet
3. Samarbejdsemner
- Overholdelse af forløbsbeskrivelse
- FMK er afstemt begge veje?
- Kommunal inddragelse
- Visitationsregler
- Rette mængde information
Sådan laver du en audit
- Afdelingen nedsætter et auditpanel, der består af en overlæge, forløbskoordinator/kvalitetskonsulent og praksiskonsulent. Panelet aftaler en dato for udvælgelse af journaler og en dato, hvor audit gennemføres.
- Praksiskonsulenten laver aftaler med de relevante parter, og giver afdelingen og den regionale praksiskoordinator besked om dato, tid og sted.
- Afdellngen udvælger og indsamler både henvisning og epikrise på i alt 20 patienter som er henvist fra almen praksis. Der udfyldes ét skema pr. patientforløb. Sæt ca. 3 timer af til at lave auditten.
- Hospitalets kvalitetsafdeling bearbejder data til en rapport som sendes til panelet senest en uge efter audit.
- Auditpanelet drøfter resultatet og laver en plan, hvis der er noget som ikke er tilfredsstillende. Planen sendes til regionspraksiskoordinator.
Hvad sker der efter en audit?
En audit kan pege på behov for forskellige indsatser:
- Forbedring af patientforløb via henvisning og epikrise
- Ændring af forløbsbeskrivelser og vejledninger
- Indikatorudvikling eller monitorering af specifikke indikatorer
- Forløbsanalyser med fokus på bestemte processer i patientforløbet
- Faglig eller organisatorisk kompetenceudvikling
- Brugerundersøgelser af patientoplevelser
- Ledelsesmæssig eller politisk prioritering af indsatsområder
Indhold leveret af:
8800 Viborg