PatientsikkerhedsNyt, oktober 2023
Formålet med patientsikkerhedsarbejdet er at forbedre patientsikkerheden og understøtte en sikkerhedskultur i sundhedsvæsenet, hvor man lærer af de fejl, der bliver begået.
Systemet for utilsigtede hændelser skal bruges til at dele viden og gode erfaringer – dette vil vi bl.a. gøre via dette nyhedsbrev.
Brug af korrespondancebreve
Vi modtager løbende hændelser fra kommunerne til almen praksis, hvor det er oplevelsen, at lægen ikke svarer hurtigt nok tilbage på et korrespondancebrev. Mange gange drejer det sig om forkert brug af korrespondancer herunder manglende viden om, at der kan forventes svar inden for 3 hverdage.
Patientsikkerhedsteamet har derfor gjort en indsats i de kommunale netværksgrupper for patientsik-kerhed for at udbrede viden om, hvad der er aftalt om brug af korrespondancebreve i overenskomsten. Det har ført til gode drøftelser og ny viden om hensigtsmæssig brug af korrespondancebreve, som de kommunale risikomanagere vil formidle lokalt. Vi håber, at I på sigt kommer til at mærke effekten af dette arbejde. Vi fortsætter formidlingen!
Vi er samtidig blevet gjort opmærksom på, at kommunerne også oplever at nogle praktiserende læger bruger korrespondancebrevene til at formidle information af hastende/semi hastende karakter. Det har betydet, at der i nogle tilfælde ikke er blevet handlet hurtigt nok fra kommunal side.
Forslag til forebyggelse af utilsigtede hændelser:
- Er der brug for handling og eller sparring inden for de næste 3 hverdage, så ring.
- Svartiden på korrespondancebreve tilstræbes gensidigt at være maksimalt tre hverdage.
- Når kommunen sender korrespondancebreve, så er det til enkle og konkrete forespørgsler af ikke-hastende karakter om konkrete helbredsmæssige problemstillinger hos en patient, som ikke kræver supplerende spørgsmål fra lægens side. Derfor brug dem til det.
Eksempel på UTH - Korrespondancebrev til kommunen Læring |
Afhængighedsskabende medicin
Der er en stram lovgivning på dette område, og arbejdsgangene inkl. dokumentation i journalnotaterne er ofte i fokus ved tilsynsbesøg fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
For at overholde lovgivningen er det nødvendigt, at klinikken har implementeret sikre og gode rammer samt aftaler for håndtering af patienter, som får afhængighedsskabende medicin.
Eksempel på UTH Kæreste har ikke medicinen længere. Læring Plan for receptfornyelse og evt. uddelegering af receptfornyelse til andet personale end læge skal være beskrevet i behandlingsplan.
|
Eksempel på UTH Patient har taget alle tabletter og indlægges på intensiv afdeling med en overdosis. Læring I receptoversigten kan ses, hvornår patient sidst har hentet den aktuelle medicin. |
Forslag til forebyggelse af utilsigtede hændelser
- Ved patienter i langvarig og vedligeholdelsesbehandling opfordres til, at der er klare aftaler om arbejdsgangene i lægehuset, og at aftalerne er implementeret hos alle.
- Sikre regelmæssig, personlig kontakt mellem patienten og lægen, hvor det anbefales at fordele og ulemper ved behandlingen drøftes. Der skal altid tænkes i muligheder for udtrapning.
- Behandlingsplan ved læge må maksimum være 6 måneder gammel.
- Aftal personligt fremmøde som udgangspunkt ved hver receptfornyelse.
- Beskriv uddelegering, hvis andre end lægen må lave receptfornyelse.
- Sørg for at plan for den enkelte patient gøres synlig og let tilgængelig i flydenotat/pop up eller lignende.
Midtkraft har netop holdt webinar om emnet, og det gentages - tjek Midtkraft webinar.
Kontakt patientsikkerhedsteamet
Risikomanager og kvalitetskonsulent Anette Sønderby, tlf. 9117 7697, mail anetsn@rm.dk
AC-Fuldmægtig Jette Christiansen, tlf. 2475 8384, mail jechr1@rm.dk
Funktionspostkasse: sundhed.patientsikkerhed@rm.dk
Indhold leveret af:
8800 Viborg