Spring til indhold

Kompressionshjælpemidler

Brug korrespondancemeddelelse i stedet for lægeattest ved bestilling af kompressionshjælpemidler i Aarhus Kommune

I samarbejde med praksiskonsulent Anna Visby Lunde foreslår Adm. Service, at lægeattester erstattes med korrespondancemeddelelser indeholdende lægefaglig dokumentation, der angiver behov for kompressionshjælpemidler.

De praktiserende læger anvender korrespondancemeddelelser når der søges et kompressionshjælpemiddel på borger vegne. Indholdet skal være entydigt, specifikt, relevant og borgerrelateret.

Lægerne skal sikre sig, at der foreligger samtykke fra borger, når de søger som tredjepart.

Korrespondancemeddelelsen skal indeholde følgende oplysninger om pågældende borger:

  • Angivelse af hvilken svær varig kredsløbslidelse der ligger til grund for behovet for at anvende kompressionsstrømper.
  • Hvad er prognosen for lidelsen eller sygdommen på kort og på lang sigt?
  • Er alle behandlingsmuligheder udtømte?
  • Det ønskes oplyst, hvilke følger der er af den varige lidelse samt hvilken betydning hjælpemidlet har for funktionsnedsættelsen og for borgers daglige tilværelse?
  • Kompressionsklasse, højre eller venstre side, eller dobbeltsidig, samt længde på strømperne.
  • Er der sår på benet?
  • Er der sart hud eller deformiteter, som medfører behov for et specialsyet produkt?
  • Foreligger der samtykke fra borger i forbindelse med ansøgningen.
  • Afsender information; navn, stilling, telefonnummer og træffetid.

Korrespondancemeddelelsen sendes til lokationsnummer 5790000123117 og i emnefeltet angives ”Kompression”.

Korrespondancemeddelelser, der anvendes som ansøgning af kompressionshjælpemidler, skal ikke afregnes i henhold til lægernes overenskomst, men lægerne fremsender naturligvis faktura svarende til LÆ 125 til Administrativ Services EAN. Nr. 5790000421527.

_____________________________________________________________

Lone Graabach, Afdelingsleder, Administrativ Service, Aarhus Kommune, tlf. 5157 6266
Anna Visby Lunde, Praksiskonsulent