Spring til indhold

Information om fremtid håndtering af LÆ-blanketter i Aarhus Kommune

Aarhus Kommune (Sundhed og Omsorg samt Beskæftigelsesforvaltningen) har indgået et samarbejde med EG Kommuneinformation A/S om håndtering af udvalgte LÆ-blanketter.

 
Beskæftigelsesforvaltningen har benyttet den elektroniske håndtering af udvalgte lægeblanketter siden juni 2011, og Sundhed og Omsorg tager det i brug fra den 20. marts 2014.

Samarbejdet omfatter blanketterne LÆ 111/115, LÆ 121/125, LÆ 131/135, LÆ 141/145, LÆ 221/225, LÆ 231/235, LÆ 251/255 samt LÆ 261/265 og giver mulighed for elektronisk fremsendelse og besvarelse af LÆ-blanketterne i lægesystemet via MedCom-standarder for LÆ-blanketter.

Læger, som anvender lægesystemerne CompuGroup Medical (XMO og Æskulap), Docbase, MedWin, Novax, WinPLC, EMAR, Multimed Web, WEB-Praxis, Ganglion og MyClinic, kan som følge af samarbejdet mellem Aarhus Kommune (Sundhed og Omsorg samt Beskæftigelsesforvaltningen) og EG Kommuneinformation A/S fremover modtage og returnere sager elektronisk fra og til kommunen via deres lægesystem.

EG Kommuneinformation A/S vil fremsende blanketterne i papirform til de læger, som ikke bruger ovenstående lægesystemer, eller som ikke er tilsluttet elektronisk fremsendelse af LÆ-blanketter i lægesystemet. Når lægen har udfyldt blanketterne, skal attesterne sendes til EG Kommuneinformation A/S, som scanner dem og gør dem elektronisk tilgængelige for kommunen. Det betyder, at blanketter, der fremsendes i papirform, ikke skal returneres direkte til patientens sagsbehandler, men derimod til EG Kommuneinformation A/S.

EG Kommuneinformation A/S fremsender oversigter til læger over blanketter, som ikke er returneret inden for de tidsfrister, der er aftalt i overenskomsten mellem Lægeforeningen og KL. Lægen bedes i den forbindelse kontakte kommunens sagsbehandler, hvis der er udestående sager, hvor borgeren er udeblevet fra aftalt konsultation, eller hvor der af anden årsag ikke er fremsendt en attest.

Spørgsmål og kontakt

Eventuelle spørgsmål til ovenstående kan stilles til:

Jonna Baadstorp, Beskæftigelsesforvaltningen på telefon 8940 4678 eller på jby@aarhus.dk
Birgit Bækmann Jeppesen, Sundhed og Omsorg på telefon 2920 3820 eller på bje@aarhus.dk

Spørgsmål vedrørende elektronisk understøttelse af LÆ-blanketter i jeres lægesystem bedes stillet til lægesystemleverandøren.  

_____________________________________________________________

Birgit Bækmann, Konsulent, Sundhed og Omsorg, Aarhus Kommune
Anna Visby Lunde, Praksiskonsulent

Sendt til praktiserende læger i Aarhus, Favrskov, Skanderborg, Odder og Syddjurs kommuner