Forskningstræning
Alle specialer skal have et forskningstræningsmodul i speciallægeuddannelsen. Der er afsat i alt 20 arbejdsdage til dette i samtlige specialer i Danmark
Forskningstræningen
Forskningstræningsmodulet består af en teoretisk del, der foregår på Afdeling for Almen Medicin og Forskningsenheden for Almen Praksis i Århus og en mere praktisk del til selvstændigt projektarbejde, som kursisterne selv kan råde over til for eksempel dataindsamling, litteraturstudier mv. Teori og praktisk arbejde er fordelt på 10 dage hver.
Den teoretiske del er opdelt i et samlet 3-dages basiskursus med helt fastlagte og fælles emner efterfulgt af 7 spredte projektkursusdage fordelt over perioden. Indholdet i disse dage varierer afhængig af det emne, som gruppen har valgt. Kursisterne finder sammen om et fælles projekt i små grupper, og forskningsprojektet vil på grund af tiden have karakter af kvalitetssikringsprojekter, litteraturstudier mere end egentlig forskning.
Forskningstræningsmodulet skal sammen med den kliniske uddannelse og den øvrige teoretiske uddannelse give lægen kompetencer inden for akademikerrollen og bl.a. træne den kritiske refleksion i hverdagen, forholde sig til ny viden, udvikle klinisk praksis og danne grundlag for kvalitetsudvikling og forskning. Se mere på Specialeuddannelsens hjemmeside: Forskningstræning
Tidsplan
Der gennemføres tre kurser årligt. Modulet strækker sig over ½ år og starter i fase II praksis. Returdagene til praksis under det sidste ½ års sygehusansættelse før fase II bevares i reduceret antal. Der vil være i alt 3 returdage. Der vil desuden være placeret 4 dages teoretiske kursusdage på Specialeuddannelsen (modul 3) i sygehusansættelsen det ½ år umiddelbart før fase II.
Det tilstræbes at der ikke forekommer yderligere teoretiske kursusdage, ud over dem til forskningstræningen, i fase II praksis tiden. Der kan dog forekomme kursister, der er placeret lidt ”skævt” i forhold til denne optimale tidsplan, således at teoretiske kursusdage og forskningstræningsmodul er forskubbet lidt i forhold til denne.
Tutorlægen vil, når kursisten starter i Fase II, som noget af det første skulle tage aktivt del i uddannelseslægens projekt i Forskningstræningen.
Tutors opgaver under forskningstræningen
Tutors opgave i forskningstræningsmodulet er aktivt at sparre med kursisten under forløbet, fra idéen formuleres, til projektfremlæggelsen finder sted i praksis forud for fremlæggelse for de andre kursister og de videnskabelige vejledere. Tutor er den kliniske vejleder/sparringspartner og skal medvirke til at fastholde den praktiske del af projektet, den kliniske relevans samt bidrage med egne tanker og refleksioner undervejs.
Uddannelseslægen fremlægger også sit projekt i praksis.
Det kan være en idé at foreslå uddannelseslægen at fremlægge sine resultater ved andre lejligheder fx i 12-lægegruppen etc.
Indhold leveret af:
8800 Viborg