Principper for tildeling af uddannelseslæger til tutorpraksis
Orientering om principperne for tildeling af uddannelseslæger til tutorpraksis
Det Regionale Råd for Lægelig Videreuddannelse har vedtaget: Principper for fordeling af uddannelseslæger i almen praksis
Her vil vi fremhæve principperne for tildeling af fase 3-praksis:
Særligt vedrørende Fase 3-ansættelse under hoveduddannelsen i Almen medicin
Aftalen med den pågældende tutorpraksis træffes typisk ½ år forud for tiltrædelsen i fase 3. Den kommende fase 3-uddannelseslæge har mulighed for at vælge mellem tre uddannelsespraksis udpeget af uddannelseskoordinatoren efter de generelle fordelingsprincipper (se nedenfor). Praksis i fase 3 ligger i samme distrikt og samme hospitalsoptageområde som lægens hoveduddannelsesforløb hører til. Hvis uddannelseslægen selv har lavet en foreløbig aftale med en tutorpraksis om fase 3-ansættelse, som opfylder betingelserne ovenfor, spørges uddannelseskoordinatoren, om aftalen kan godkendes. Uddannelseskoordinatoren anvender de generelle fordelingsprincipper i vurderingen af, hvorvidt en sådan aftale kan godkendes. En praksis kan som udgangspunkt ikke have to fase 3 læger samtidigt, når der ses bort fra få måneders overlap. I store tutorpraksis kan der i perioder dispenseres for ovenstående.
Generelle fordelingsprincipper
Fordelingen af uddannelseslæger skal sikre den bedst mulige uddannelse, medvirke til rekrutteringen af fremtidige praktiserende læger i hele regionen i almindelighed og til regionens lægedækningstruede områder i særdeleshed samt tilstræbe en fair fordeling blandt tutorpraksis. I forhold til uddannelseslægen tager uddannelseskoordinatoren højde for lægens eventuelle tidligere praksisansættelser, idet det tilstræbes, at uddannelseslægen opnår erfaring med arbejdet i forskellige organisationstyper af lægepraksis (solo- contra flerlægepraksis). Det tilstræbes ligeledes, at uddannelseslægen får et bredt erfaringsgrundlag vurderet ud fra patientgrundlaget (land/by, belastet/ikke-belastet socioøkonomisk område), da der kan være relativt store forskelle på, hvilke opgaver lægen eksponeres for afhængigt af dette. Uddannelseskoordinatorerne tager samtidigt også hensyn til eventuelle personlige forhold som for eksempel, at man ikke ønsker ansættelse ved egen læge, eller at en uddannelseslæge ikke må ansættes hos et familiemedlem.
Indhold leveret af:
8800 Viborg