Opstart af ny praksis
Når du skal starte ny almen praksis er der en del IT-tekniske forhold der skal være på plads.
Datakonsulenterne har på denne side samlet mange af opgaverne med links og kontaktinformationer.
Gør det så tidligt som muligt
Ansøg om CVR-nummer
Af hensyn til senere oprettelse på MitID Erhverv kan det være en god idé at sætte virksomhedens startdato til før den faktiske startdato. Link til ansøgning om CVR.
Vælg journalsystem
Skal du overtage en praksis, og ikke vil overtage det nuværende elektroniske journalsystem, finder du en oversigt over lægesystemerne her.
Tilmelding til yderregistreret
Praksisadministrationen kan rådgive dig med kontakt til PLO, ansøgning til børneattest mm.
Kontaktoplysninger på praksisadminstrationen.
PLO orienterer om Køb og Salg af praksis: Køb og salg af almen praksis
Bestil et lokationsnummer
Bestilles hos SOR (Sundhedsvæsenets OrganisationsRegister). Det anbefales at du først gør det, når du har et ydernummer og CVR nummer. Det er meget vigtigt, at ydernummer. CVR nummer og lokationsnummeret bliver knyttet sammen i SOR.
Med et lokationsnummer kan du sende og modtage elektronisk sundhedsfaglig post fra hospitaler, kommuner, speciallæger mm. Det gælder f.eks. henvisninger, epikriser og blodprøvesvar.
Det er gratis og bestilles på Sundhedsdatastyrelsens hjemmeside.
Tilslut virksomheden på MitID-erhverv
Her logger du ind med dit private mitID og tilknytter dette til virksomhedens CVR-nummer. Den person der opretter klinikken bliver automatisk administrator og kan bagefter oprette de andre ejere/medarbejdere. Der skal tages stilling til, hvilke identifikationsmidler praksis vil anvende. Det skal tilknyttes hver person. Størstedelen af praksis vælger Privat MitID. Nogle vælger at supplere med MitID kodeviser.
Læs mere om MitID erhverv via dette link.
Databehandleraftaler
Ud over databehandleraftalen med dit systemhus, skal der indgås databehandleraftale med en række andre aktører, der behandler data på dine vegne.
PLO hjælper praksis og det kan du læse mere om via dette link.
Senest 2 uger før klinikstart
Overtagelse af patientjournaler
Overtager du en praksis med patienter, så kan du få lægesystemleverandøren til at indlæse patientjournalerne. I de fleste tilfælde får du overført flere journaler, end du skal bruge fx ved klinikopsplitning, så du skal huske, at du efter nogle måneder skal slette de patientjournaler, som du ikke har brug for (de patienter der har valgt en anden læge).
Lav en aftale med lægesystemleverandøren om, hvordan du kan gøre det eller hvordan de kan gøre det for dig.
Læs om makulering af papirjournaler via dette link.
Få videresendt elektroniske kommunikation på dine nye patienter
Hvis du overtager en praksis er det en god idé, at lave en aftale med din lægesystemleverandør om, at få videresendt elektronisk post fra den ”gamle” praksis. Det er ikke altid muligt, fx ved klinikopsplitning, men tag en snak med leverandøren.
Digital postkasse
Alle med et CVR-nummer er forpligtet til at kunne modtage Digital Post fra det offentlige. Du får adgang via MitID Erhverv. Hvis andre skal have adgang til klinikkens digitale postkasse, kan dette gøres via Rettighedsportalen. Digital postkasse kan tilgås via virk.dk, e-boks, mit.dk eller Digital Post-appen.
Læs om digital post til din virksomhed via dette link.
Du kan læse datakonsulenternes vejledning om digital post via dette link.
Opsætning til WebReq
Datakonsulenten opsætter jer til webreq til bestilling af laboratorieanalyser.
Kontakt os gerne for aftale. Du får også adgang til WebPatient (online indberetning af hjemmemålinger), som datakonsulenterne kan undervise jer i.
Kontaktoplysning på datakonsulenten
Afhentning af blodprøver
Den ansvarlige i regionen får automatisk besked og tilmelder praksis til afhentningsordningen.
Du kan læse aftalen om Afhentningsordningen af ucentrifugerede blodprøver m.v. via dette link.
Gøres under og efter opstart
Adgang til FMK
Klinikkens læger skal give øvrige medarbejdere rettighed til at arbejde på FMK på lægens vegne.
Log ind på FMK-online, vælg Administrere medarbejdere og giv bemyndigelse til FMK, TAS (tilskudsmodulet), DDV (Det Danske vaccinationsregister) og E-cpr (oprettelse af erstatnings-cpr).
Vær opmærksom på at der skal bestilles et erstatnings-cpr, hvis en patient uden CPR skal henvises til hospital. Se vejledningen for hvordan du gør dette via dette link.
Laboratoriesvar og beskeder på dine patienter mangler
Laboratoriesvar sendes til rekvirerende læge og epikriser sendes til henvisende læge. Derfor vil du i en overgangsperiode blive nødt til at finde disse i laboratoriesvarportalen og Sundhed.dk. Spørg din lægesystemleverandør, hvor Knap-løsningen er i dit system.
Opsætning til patientkommunikation
Gøres så snart du har adgang til lægesystemet. Følg lægesystemleverandørens anbefaling og vejledning i oprettelse af e-mailkonsultation, e-tidsbestilling, e-receptfornyelse mm.
Sundhed.dk
1. Praksisdeklarationen
Vedligeholdes med træffetider, ferielukning, personale, tilgangsforhold mm.
Vedligeholdes ved Sundhed.dk her.
Vær opmærksom på at der er nem-adgang til Fri/Ferie fra alle lægesystemer via 1login/klinik+ (spørg datakonsulenten eller dit lægesystem).
Du kan læse mere om dette på PLO's hjemmeside.
2. Patientfortegnelse
Tidligst 14 dage efter opstart kan du hente en patientfortegnelsen på Sundhed.dk. Patientfortegnelsen indlæses mere eller mindre automatisk i dit lægesystem. Spørg din lægesystemleverandør, hvordan det er i dit lægesystem.
Læs mere om patientfortegnelsen via dette link.
3. BagOm-nummer
Det er kun fagpersoner der kan se bagom-numre på sundhed.dk (kræver at brugeren er logget på sundhed.dk med erhvervs-ID). Borgere kan ikke se disse numre.
Det er en stor hjælp for dine samarbejdspartnere f.eks. i speciallægepraksis eller på hospitaler, når de kan undgå telefonkøen. Vejledningen til at oprette bagom-numre kan du finde her.
Dødsattester og andre indberetninger
Du skal logge på med MitID (tilhørende klinikken) og tilmelde dig som bruger. Brug tilmeldingsguiden, der vises i systemet første gang man logger på.
Når du er logget på, så gem linket på dit skrivebord eller i den internetbrowser du anvender.
Håndtering af tidligere patienters journaler
Opbevaringspligten løber som udgangspunkt i 10 år fra sidste optegnelse i journalen. Ved lægeskifte overgår journalføringspligten til den nye læge.
PLO har oprettet en side, hvor de har besvaret en række spørgsmål om GDPR. Herunder håndtering af sletning af tidligere patienters journal.
Forløbsplaner
Bag forløbsplanerne er en masse kvalitetsdata, hvor du kan få overblik over dine patienter. Overblikket er afhængig af god diagnoseregistrering og brug af laboratoriekortet.
Datakonsulenterne hjælper jer gerne i gang. Vær opmærksom på, at ifølge OK22 skal hver lægekapacitet lave 5 nye forløbsplaner hvert år, og de tidligere forløbsplaner skal vedligeholdes.
Du kan læse mere om forløbsplanerne på KiAP's hjemmeside.
Henvisnings- og ydelsesoverblik
Formidlingen af henvisninger via DNHF (Den Nationale henvisningsFormidling) sker automatisk via lægesystemet. På Kiap.dk kan bl.a. se jeres henvisningsmønster og ydelsesoverblik.
Anden orientering
Midtkrafts sags- og projektstyringssystem
- Ansatte konsulenter i Midtkraft anvender KAPsel. Du læse privatlivspolitikken for KAPsel via dette link.
Abonner på nyheder på praksis.dk
- Modtag information om kurser og sundhedsfaglige anbefalinger/vejledninger fra Midtkraft og Region Midtjylland. Du tilmelder dig nyhedsbrevet ved at skrive til denne mail praksis@rm.dk
Når du skriver, skal du oplyse i navn og hvilken klinik og kommune du er praktiserende i.
Kontaktoplysninger på datakonsulenterne
Du finder kontaktoplysningerne på praksis.dk her
-------------------------------------------------------
Datakonsulenterne