Teletolkning
Kan alle bruge teletolkning?
Alle praksis kan bruge teletolkning i stedet for fremmødetolkning. Tolkningen finder sted enten pr. telefon eller via en videoclient, der installeres på en computer.
For at bruge videotolkning skal du have et webkamera samt videoklient installeret på den computer, som du vil bruge til videotolkning. Er I flere i praksis, der vil benytte jer af videotolkning, kan I godt nøjes med ét webkamera, men videoklienten skal installeres på de computere, som I ønsker at bruge til videotolkning.
OBS! Når du bruger videotolkning eller telefontolkning skal du benytte et af de tolkebureauer, som Region Midtjylland har indgået aftale med. Du kan finde dem her.
Hvordan får jeg hjælp til videotolkning?
Datakonsulenterne kommer gerne ud i din praksis og installerer videoklienten på computeren og instruerer jer i, hvordan I kommer i gang med videotolkning. Det tager cirka 15 minutter pr. computer at installere videoklienten.
Er det sikkert at videotolke
Ja - videoklienten der bruges til videotolkning kører over sundhedsdatanettet, så det er en sikker, krypteret forbindelse.
Du kan bruge samme sikre forbindelse til at afholde videomøder med kolleger på hospitaler m.m.
Hvad er fordelene ved teletolkning?
Antallet af tolkninger i praksissektoren er i kraftig stigning, og det er svært at dække behovet. Hvis flere vælger teletolkning fremfor fremmødetolkning, bruger tolken ikke tid på at køre frem og tilbage, men kan koncentrere sig om at bruge tiden på at tolke.
Teletolkning er billigere end fremmødetolkning, så sundhedskronerne bruges bedre.
Patienttilfredsheden med teletolkning og i særdeleshed videotolkning er høj - også set i forhold til fremmødetolkning.
Lægetilfredsheden med videotolkning er høj. Det er nemt at bruge og videotolkning er med til at skabe bedre betingelser for læge- patientrelationen under konsultationen.
Teletolkningen øger tolketilgængeligheden og muligheden for at få akutte tolketider.