Brug af tolk
Hvornår betaler regionen for en tolk?
Region Midtjylland betaler for en tolk i alle de situationer, hvor tolkningen finder sted i forbindelse med sygesikringsydelser, der foretages ved alment praktiserende læger og privat praktiserende speciallæger.
Det er et krav, at du benytter det tolkebureau, som regionen har indgået en aftale med.
Tolkebureau som Region Midtjylland har indgået aftale med
Tolkdanmark ApS Akut telefonnummer: 70 20 73 73 Email: info@tolkdanmark.dk Klage adgang: klage@tolkdanmark.dk
|
Bestilling af tolk
Alle tolkninger skal bestilles elektronisk (undtagen akut tolkning som bestilles på telefon 70 20 73 73). Alle bestillinger skal foretages med ydernummer LOGIN, og alle ydernumre der har brug for tolk til en patient, skal oprette en profil (ydernummer LOGIN).
Opret login på under 2 min.
Oprettelse som tolkebruger på www.tolkdanmark.dk gøres som forklaret her. Hvis der er flere ydernumre i samme praksis eller på samme adresse kan I lave et fælles login ved at lave oprettelsen som vist nedenfor:
- Klik på 'Login' oppe i højre hjørne
- klik på 'Opret Login'
- Indtast dit ydernummer i søgefeltet
- Find den ene af praksissene hvor du/I er tilknyttet
- Klik på 'Vælg'
- I næste vindue indtaster du alle dine personlige oplysninger og klikker på 'Opret'
Du er nu oprettet som bruger og er klar til at oprette din/jeres første bestilling.
OBS! Hvis man har et fælles login, skal man ved tolkebestillinger huske at påføre det specifikke ydernummer, altså den læge der skal se patienten, ellers går bestilling/betaling i fejl, da de ikke matcher.
Kan du ikke finde den rigtige praksis, eller der opstår problemer når du opretter login? Ring på tlf. 70 27 22 23 eller send en mail til info@tolkdanmark.dk
Hvis patienten udebliver
TolkDanmark skal altid have besked om patient udeblivelse.
Fremmødetolk
Der gives besked til TolkDanmark ved at der trykkes på knappen "Patienten udeblevet" i tolkens App på telefonen, der hvor du underskriver (Se nedenfor).
Telefontolk
Der skal beskeden gives ved, at der kaldes op på det telefonnummer der er opgivet ved tolkningen.
Videotolkning
Der kaldes op til tolken på den videostation, der er opgivet til tolkningen.
Klage adgang
Brug klageadgangen ved alle uregelmæssigheder, såsom tolke udeblivelser - dårlig tolkekvalitet - ombookinger.
HUSK altid at påfører tolkebestillingens ID-nummer i klagemailen, da dette er unikt. Derved kan Tolkdanmark lettest finde frem til den specifikke tolkning.
Hvornår dækker regionen ikke udgifter til tolkebistand
Regionen dækker ikke tolkeudgiften, ved bestillinger uden ydernummer LOGIN.
Regionen dækker ikke tolkeudgifter, hvis man benytter et tolkebureau, som regionen ikke har indgået aftale med.
Regionen dækker ikke udgifter til tolkebistand i forbindelse med ydelser, der ikke er sygesikringsydelser. Heller ikke telefonbeskeder m.m.
Tolkebistand i forbindelse med forsikringssager, kommunale eller private helbredserklæringer og attester dækkes ikke af regionen.
Patientbetaling af tolkegebyr
Bekendtgørelse vedrørende patientbetaling af tolkegebyr finder du her
Spørgsmål kan rettes til Koncernøkonomi på tlf. 2921 7648 eller på mail koncernoekonomi.tolke@rm.dk , hvortil også patienter/pårørende kan henvises.
På regionens hjemmeside www.tolk.rm.dk kan I finde informationsmateriale til jeres patienter på flere sprog.
Undtagelser fra tolkegebyr
Reglerne om tolkegebyr indeholder en række undtagelser for tolkegebyr for bestemte patientgrupper, som rent administrativt kan sorteres fra på forhånd og som derfor ikke modtager regninger.
- Børn samt forældre, der i forbindelse med behandling af deres børn har brug for tolk
- Personer fra det tyske mindretal, der skal have tolket til tysk
- Patienter, som modtager tolkning på grønlandsk og færøsk.
- Patienter, der på grund af fysisk eller psykisk sygdom har mistet evnen til at lære, forstå eller tale dansk, kan undtages fra gebyret.
På regionens hjemmeside https://www.sundhed.rm.dk/rettigheder/under-din-behandling/#1257395 kan I finde informationsmateriale til jeres patienter på flere sprog.
Skal en patient undtages fra gebyr på baggrund af fysisk eller psykisk sygdom, skal der indsendes en blanket "Anmodning om undtagelse for tolkegebyr". Blanketten kan indsendes elektronisk via dette link: Elektronisk blanket
Det er regionen, der afholder eventuelle udgifter i forbindelse med udfærdigelse af "Anmodning om undtagelse for tolkegebyr". Lægen kan derfor indsende en faktura direkte til regionen på:
EAN nr. 5798002774603
Afdelings nr. 1012104800.
Hvis I vælger at fakturere borgeren for udfærdigelse af attesten, er det muligt for borgeren at få refunderet de afholdte udgifter hos regionen ved at sende kvittering for udgiften.
Spørgsmål om tolkeregler, ris og ros mm.
Har du spørgsmål vedrørende afregning, bestilling af tolk m.v. kontakt:
Charlotte Overvad Schmidt
Telefon 78 41 21 23
Mail: charlotte.schmidt@rm.dk
Har du spørgsmål til reglerne om tolkegebyr, kontakt:
Dorthe Hauch Brun
Telefon 78 41 21 55
Mail: dobrun@rm.dk