Spring til indhold

Anvendelse af e-konsultation

Praksisadministrationen har i efteråret 2024 påbegyndt en kontrol af anvendelsen af e-konsultation

Kontrol af e-konsultation

Praksisadministrationen har i efteråret 2024 påbegyndt en kontrol af anvendelsen af e-konsultation blandt udvalgte ydere. Administrationen har, i forlængelse af den foreløbige gennemgang af materiale, drøftet sagen med PLO-Midtjylland. På den baggrund er der enighed om at udsende følgende information om brugen af ydelse 0105/0127.

Ex. på hvornår man kan afregne elektronisk kommunikation med en e-konsultationsydelse

En e-konsultation er en konsultation, som finder sted mellem læge og patient eller læge og kommune. En e-konsultation er honorarværdig når den indeholder en lægefaglig vurdering, fx:

  • Prøvesvar
  • Behandlingsplaner
  • Vejledning vedr. medicin, smertestillende, o.l.

Ex. på hvornår man IKKE kan afregne elektronisk kommunikation med en e-konsultationsydelse

  • Tidsbestilling, reminders og afbud
  • Receptfornyelse uden fornyet lægelig vurdering
  • Journalforsendelse
  • Videreformidling af henvisninger
  • Kommunikation med andre end patient/kommune

Automatisk generering af e-konsultation i praksis

Det er vigtigt at være opmærksom på, at nogle it-systemer automatisk genererer en e-konsultation ved enhver elektronisk korrespondance mellem læge og patient/kommune. 
Er der tale om korrespondance, som ikke berettiger til særskilt ydelseshonorar, skal I huske manuelt at slå denne funktion fra.

Dokumentation

Der skal være dokumentation for, at en ydelse har fundet sted. Ved e-konsultation kan det være et journalnotat, som refererer til e-konsultationens indhold, eller selve korrespondancen med borgeren/kommunen. 
Findes der ikke dokumentation for, at ydelsen har fundet sted, kan ydelsen ikke honoreres.

____________________________________________________________

PLO-Midtjylland
Praksisadministrationen, Koncernøkonomi, Region Midtjylland