Anvendelse af e-konsultation
Kontrol af e-konsultation
Praksisadministrationen har i efteråret 2024 påbegyndt en kontrol af anvendelsen af e-konsultation blandt udvalgte ydere. Administrationen har, i forlængelse af den foreløbige gennemgang af materiale, drøftet sagen med PLO-Midtjylland. På den baggrund er der enighed om at udsende følgende information om brugen af ydelse 0105/0127.
Ex. på hvornår man kan afregne elektronisk kommunikation med en e-konsultationsydelse
En e-konsultation er en konsultation, som finder sted mellem læge og patient eller læge og kommune. En e-konsultation er honorarværdig når den indeholder en lægefaglig vurdering, fx:
- Prøvesvar
- Behandlingsplaner
- Vejledning vedr. medicin, smertestillende, o.l.
Ex. på hvornår man IKKE kan afregne elektronisk kommunikation med en e-konsultationsydelse
- Tidsbestilling, reminders og afbud
- Receptfornyelse uden fornyet lægelig vurdering
- Journalforsendelse
- Videreformidling af henvisninger
- Kommunikation med andre end patient/kommune
Automatisk generering af e-konsultation i praksis
Det er vigtigt at være opmærksom på, at nogle it-systemer automatisk genererer en e-konsultation ved enhver elektronisk korrespondance mellem læge og patient/kommune.
Er der tale om korrespondance, som ikke berettiger til særskilt ydelseshonorar, skal I huske manuelt at slå denne funktion fra.
Dokumentation
Der skal være dokumentation for, at en ydelse har fundet sted. Ved e-konsultation kan det være et journalnotat, som refererer til e-konsultationens indhold, eller selve korrespondancen med borgeren/kommunen.
Findes der ikke dokumentation for, at ydelsen har fundet sted, kan ydelsen ikke honoreres.
____________________________________________________________
PLO-Midtjylland
Praksisadministrationen, Koncernøkonomi, Region Midtjylland