Håndtering af håndkøbsmedicin og kosttilskud
Om implementering af FMK og borgeres brug af håndkøbsmedicin og kosttilskud m.v.
Har hjemmesygeplejen pligt til at hjælpe borgerne med håndkøbslægemidler og kosttilskud, når kommunen bistår borgeren med medicinhåndteringen, og i forlængelse heraf registrering og håndtering ved brug af Fælles MedicinKort (FMK), som en del af kommunens Elektroniske OmsorgsJournalsystem (EOJ).
Hertil kan oplyses, at det kommunale plejepersonale efter aftale med lægen kan bistå borgerne med håndkøbslægemidler og kosttilskud, når den kommunale hjemmesygepleje forestår borgerens medicinhåndtering.
Bistand til håndtering m.v. af håndkøbslægemidler og kosttilskud skal fremgå af kommunens journalsystem, men skal ikke fremgå af FMK, når der ikke er tale om lægeordinerede præparater.
Vejledning om ordination og håndtering af lægemidler
Vejledning om ordination og håndtering af lægemidler henvender sig til læger og andre sundhedspersoner. I forhold til kommunalt ansatte sundhedspersoner retter vejledningen sig særligt mod den kommunale ledelse i forhold til at sikre det fornødne grundlag i form af instrukser med henblik på at sikre korrekt og ensartet håndtering af medicin m.v.
Af vejledningen fremgår således, at ”Den administrative ledelse skal også sikre, at medhjælperne er instrueret i, hvordan de skal reagere ved tvivl om en lægemiddelordination, og hvilken lægemiddelhåndtering de som udgangspunkt ikke kan varetage fagligt forsvarligt. Den administrative ledelse har ansvaret for, at der er instrukser for medhjælpernes samarbejde med de ordinerende læger/tandlæger, for brugen af FMK, håndteringen af håndkøbslægemidler og kosttilskud, samt for at medhjælperne i relevant omfang journalfører håndteringen af lægemidler i de lokale patientjournaler.”
Det kommunale plejepersonale skal kontakte lægen, når en borger, som modtager hjælp fra plejepersonalet til medicinhåndtering, ønsker plejepersonalets bistand til
brug af håndkøbslægemidler, kosttilskud m.v. Dette da plejepersonalet ikke egenhændigt vil kunne vurdere, om borgens ønske om brug af håndkøbslægemidler, kosttilskud m.v. kan være uhensigtsmæssigt eller til fare for borgeren. Lægen kontaktes første gang borgeren ønsker plejepersonalets bistand til brug af håndkøbslægemidler, kosttilskud m.v., samt ved ændringer i borgerens ønsker eller symptomer, og at efterfølgende henvendelser til lægen vil afhænge af den melding, som lægen giver i forhold hertil.
Vurderer lægen med baggrund i plejepersonalets henvendelse, at brugen af hånd-købslægemidler, kosttilskud m.v. ikke er til fare for borgeren eller ikke har en uhensigtsmæssig effekt på den øvrige lægemiddelbehandling, kan plejepersonalet bistå borgeren hermed. Finder lægen derimod, at brugen af håndkøbslægemidler, kosttilskud m.v. vil være til fare for borgeren eller uhensigtsmæssigt i forhold til den øvrige behandling af borgeren, kan plejepersonalet ikke medvirke hertil. Plejepersonalet må dog ikke forhindre borgeren i selv at indtage midlerne, men skal underrette lægen, ligesom det fx gælder hvis borgeren ikke tager ordineret medicin.
I forlængelse af ovenstående bemærkes, at finder lægen, at der er lægelig indikation for iværksættelse af medicinsk behandling, herunder med receptpligtige lægemidler såvel som håndkøbslægemidler, skal lægen ordinere denne behandling, hvorefter dette vil fremgå af FMK. Som eksempel kan nævnes afføringsmidler, som kan fås i håndkøb, men som det kan være relevant at ordinere på recept, hvis borgere f.eks. er i behandling med morfin eller morfinlignende stoffer eller har behov for afføringsmiddel af anden årsag. Det afgørende for ordination af håndkøbslægemidler på recept er, at lægen finder indikation herfor, og ikke sker af hensyn til plejepersonalet medicinhåndtering m.v.
Plejepersonalet skal dokumentere den hjælp, der ydes som led i medicinhåndtering, herunder også til håndkøbslægemidler, kosttilskud m.v. og dialogen med lægen herom, jf. afsnittet om journalisering nedenfor.
Som det fremgår af vejledning om ordination og håndtering af lægemidler har den administrative ledelse ansvaret for, at der er instrukser til rådighed for det kommunale plejepersonale, så opgaverne kan varetages fagligt forsvarligt. Udarbejdelse af instrukser for plejepersonalets håndtering af håndkøbslægemidler, kosttilskud m.v., herunder personalets dialog med borgeren og kontakten til lægen, finder ministeriet både hensigtsmæssigt og relevant.
Journalisering
Regler om journalisering fremgår af bekendtgørelse om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler (journalføring, opbevaring, videregivelse og overdragelse m.v.)2.
Af bekendtgørelsens § 1 fremgår, at enhver autoriseret sundhedsperson, som foretager patientbehandling, skal føre journal. Patientbehandling omfatter også sundhedsfaglig pleje samt forebyggelse og sundhedsfremme.
Patientjournalen har bl.a. til formål at danne grundlag for information og behandling af patienten, dokumentere den udførte behandling, fungere som det nødvendige interne kommunikationsmiddel mellem det personale, der deltager i behandlingen af patienten, jf. § 2, og journaliseringen skal dermed varetage patientsikkerheden.
Bekendtgørelsen retter sig mod autoriserede sundhedspersoner, men det fremgår af § 5, stk. 3, at på plejehjem, botilbud og lignende steder har ledelsen ansvaret for at sikre, at behandlingen på stedet, som udføres som medhjælp for autoriserede sundhedspersoner, bliver journalført.
I vejledning om sygeplejefaglige optegnelser3 er nærmere gjort rede for, hvorledes journalføringen ved ydelse af pleje og behandling af såvel autoriseret som ikke-autoriseret plejepersonale bør ske.
Det kommunale plejepersonale har således, hvad enten de er autoriserede eller ej, pligt til at føre journal ved behandling, herunder også medicinsk behandling såvel som bistand til kosttilskud m.v.
Fælles MedicinKort (FMK)
Adgang m.v. til programmet Fælles MedicinKort følger af bekendtgørelse om adgang til og registrering m.v. af lægemiddel- og vaccinationsoplysninger4. Formålet med FMK er at give sundhedspersoner adgang til borgerens oplysninger med henblik på at sikre kvaliteten, sikkerheden og effekten af borgerens behandling, herunder også medicinhåndtering.
Af FMK fremgår den lægeordinerede medicinske behandling, som det kommunale plejepersonale skal benytte som grundlag for medicinhåndteringen. FMK er ikke et journalredskab og kan derfor ikke erstatte journalføringen. Derfor hverken kan eller skal det kommunale plejepersonale anvende FMK i forhold til borgeres brug af ikke lægeordinerede håndkøbslægemidler og kosttilskud. Plejepersonalet skal journalføre håndteringen af håndkøbslægemidler og kosttilskud, samt den eventuelle der er med borger og læge herom, i den kommunale journal (EOJ-system).