Learning Loops
Almen Praksis - Region Hovedstaden
Learning Loops er en ny pædagogisk metode til at udtrække essensen af et materiale med minimal forberedelse for den enkelte. Det kan være en DSAM vejledning, en NRK eller en vejledning fra myndighederne (Sundhedsstyrelsen, STPS eller anden aktør). I stedet for at alle læser hele materialet, så læser man kun dele at materialet og til gruppemødet fremlægges det man har læst. Den pædagogiske metode gør, at man får uddraget essensen af det læste og man får diskuteret den kliniske relevans.
Følgende emner kan foreslås til Learning Loops:
Vejledning til kørekortsattester
Vejledning overenskomsten ydelser
Vejledning i lokalaftaler (regionsbestemte)
DSAM vejledninger
Nationale Kliniske retningslinjer og anbefalinger (hhv NKR og NKA)
Der findes et hav af vejledninger, kliniske retningslinjer og kliniske anbefalinger, man som praktiserende læge forventes af kende indholdet af. Dette er en umulig opgave, men man kan håndplukke dem man gerne vil vide mere om.
Loopplan (download som Wordfil / download som PDF fil) bruges til:
- opdeling af det valgte materiale (inddel i sider pr deltager)
- Loopplan kan deles på ”App” – nemt for andre
- obs varierende emner og personer og tid
- ”uvigtig materiale” bortsorteres.
Loopkort (download som Wordfil / download som PDF fil) bruges til:
- støtte til fremlæggelse
- hvad synes jeg er svært før læsning
- hvad skal prioriteres i det tildelte afsnit
- aha oplevelse/pointer for mig
- hvad skal fortælles til loopmøde.
Looplog (download som Wordfil / download som PDF fil) bruges til:
- BRUGES UNDERVEJS
- nedskrive egne refleksioner
- ideer til forandring i praksis
- afklaring i tvivlsspørgsmål
- man fører sin egen log – inkl. de ting man skal undersøge
- tavs refleksion til sidst (Finalloop) og læringspunkter gennemgås.
Før DGE møde:
- Gruppen beslutter hvad de skal gennemgå
- Loopmaster udvælges (behøver ikke facilitator uddannelse, men det er en fordel)
- Afsnit uddeles til gruppemedlemmerne (enten først til mølle, Loopmaster bestemmer eller lodtrækning - aftales i grupperne)
- Gruppemedlemmer læser deres afsnit og forbereder (max) 5 min (afhængig af størrelse) fremlæggelse
- Hvert medlem forbereder sin del, udfylder Loopkort.
Under DGE møde:
- Loopmaster giver intro. Mødet er planlagt til 2 timer som et alm DGE møde (alt efter emne, deltagere m.m. kan dette justeres)
- 1. loop - Gruppemedlem fremfører sit afsnit (max 5 min) - essensen af et læst afsnit refereres
- 2. loop - Gruppemedlem overfor gentager hovedpunkterne i det som er blevet sagt (3 min)
- 3. loop - Gruppen diskuterer det de har hørt, relaterer det til hverdagen, og diskuterer hvad der er svært og hvad der måske ikke er forstået (7 min)
- Det vil sige ca. 15 min til ”tripple loop” for hver deltager
- Gruppen går videre med næste afsnit/person og gennemfører de 3 loops
- Loopmaster påminder deltagerne, at bruge Looplog
- Final Loop: til slut gives 2 min til tavs refleksion og udfyldelse af individuel reflektionsark - især hvad skal der ændres i praksis og hvordan vil jeg gøre det
- Der tages en kort runde med læringspunkter.
Efter DGE møde:
- Gruppemedlem tager Looplog med i klinikken og “laminerer” det på skrivebordet
- Evt buddyordning, man skriver når man har lavet 3 gode, buddy skriver efter 1 mdr. - hvordan går det, hvis man ikke har hørt noget
- Loopmaster uploader loopplan på Grupperne.dk til gavn for andre grupper.