Registrering, rådighedsbeløb og refusion
Almen Praksis - Region Hovedstaden
Registrering af efteruddannelsesgruppe
For at kunne danne en gruppe skal følgende krav være opfyldt:
- gruppen skal have 5-12 medlemmer; kun læger med ydernummer kan registreres
- der afholdes mindst fire møder på et år
- medicinalindustrien må ikke på nogen måde involveres hverken før, under eller efter gruppens møder
- gruppen er velkommen til at holde møder med andre DGE-grupper i løbet af året, dog må disse fællesmøder ikke overstige halvdelen af gruppens møder (dvs. holder gruppen fire møder om året, må de to af møderne holdes med andre grupper)
- registrering af gruppen ved oprettelse og herefter genregistrering hvert år senest 1. februar
- gruppen har en gruppeleder og en gruppeledersuppleant
- registrering af aktuelle medlemmer
- opdatering af oplysninger om medlemmerne ved ændringer
- løbende registrering af gruppens møder og deltagere
- udarbejdelse af evaluering ved årets slutning.
Ønsker du at registrere en ny gruppe bedes du kontakte DGE-sekretariatet på dge@regionh.dk.
Rådighedsbeløb
Alle registrerede og godkendte efteruddannelsesgrupper får et rådighedsbeløb på 15.000 kr. pr. år.
Al fakturering, der ikke vedrører honorar, skal vedhæftes som bilag. Hvis bilaget mangler, bliver fakturaen afvist. Sekretariatet tjekker om gruppen har holdt møde den pågældende dag, det er derfor vigtigt at føre møderegistreringen løbende.
Rådighedsbeløbet kan bruges til udgifter i forbindelse med:
- Underviser inkl. aflønning og transport (et af gruppens medlemmer kan også få honorar, hvis vedkommende underviser resten af gruppen)
- Deltagernes udgifter ifm. ophold (udgifter til mad og drikke refunderes ikke)
- Lokaleleje eller licenser til afholdelse af virtuelle møder (fx via Zoom eller Webex)
- Man kan aftale, at en underviser aflønnes med fx en vingave i stedet for honorar (maks. for 500 kr. pr. modtager). Modtagerens navn skal fremgå af fakturaen, og modtageren skal informeres om, at de selv har oplysningspligt til SKAT
- Materiale indkøb til gruppens aktiviteter, fx projektor, bøger og lignende. Der må købes udstyr for maks. 3.000 kr. pr. gruppe pr. år. Hvis gruppen nedlægges samme år eller året efter, der er foretaget indkøb, skal udstyret tilbageleveres til DGE. Ellers afskrives det og tilfalder gruppen.
For udbetaling af beløb indsendes en elektronisk faktura. Alle fakturaer skal indeholde oplysninger om gruppenummer (DGExxx) eller gruppenavn, mødedato og hvad der søges refusion for. Se vejledning til indsendelse af faktura her.
Grupperne.dk
Al registrering og evaluering foregår elektronisk på platformen Grupperne.dk. På platformen kan der bl.a.:
- registreres møder
- søges refusion for tabt arbejdsfortjeneste/efteruddannelseshonorar (søges via egen konto i Fonden for Almen Praksis, men skal godkendes af DGE)
- evalueres på gruppens møder
- holdes overblik over gruppens økonomi
Er du allerede medlem af en gruppe, skal du inviteres ind på Grupperne.dk af din gruppeleder. Hvis du ikke er medlem af en gruppe og gerne vil finde en ny gruppe, skal du kontakte DGE sekretariatet.
Kontakt til DGE
Har du brug for hjælp, eller har du spørgsmål til DGE, så send en mail til dge@regionh.dk eller ring 3866 5299.