Klyngeindsatsen
Region Hovedstaden
Udbetaling af klyngemidler
Hver klynge får et opstartstilskud (dog kun i opstartsåret) og et årligt budget, der udregnes på baggrund af det samlede patientantal i klyngen. Den enkelte klynge får udbetalt 1,10 kr. pr. gr. 1 patient i 2022, 2,20 kr. i 2023 og 3,30 kr. i 2024. De ekstra midler fra Fonden for Almen Praksis, som blev tildelt i OK18, og som senest udgjorde 0,47 kr. pr. patient i 2021, er ikke forlænget ind i OK22. Udbetalingen sker i februar måned. Der bliver sendt en opgørelse til CVR-nummeret. Eventuelle spørgsmål til udbetaling rettes til økonomiafdelingen i regionen: csu-regn@regionh.dk
Konsulenthjælp
De regionale datakonsulenter står til rådighed for klyngerne.
Medicinfunktionen, Klinisk Farmakologisk Afdeling, Bispebjerg Hospital tager også imod henvendelser fra klynger: medicinfunktionen@regionh.dk
KAP-H tilbyder forskellige former for hjælp. Har I ønsker og ideer til KAP-H, så skriv til kap-h@regionh.dk.
Se de eksisterende klyngetilbud fra KAP-H her
Oversigt over klynger og kontaktperson i KAP-H's Klyngeteam
Netværk og nyheder
KAP-H tilbyder et regionalt netværk som samles én gang årligt. Næste møde afholdes 30. august 2022. Mere info følger her og i næste Klyngenyt.
Der er en mailingliste, som tager udgangspunkt i de registrerede klyngekoordinatorer. Er du på mailinglisten, får du jævnligt nyheder om den regionale klyngeindsats. Tryk på dette link, hvis du ønsker at tilmelde dig mailinglisten.
Hjælp til dataudtræk fra eget lægesystem
Der findes gode vejledninger i de eksisterende datapakker fra KiAP.
Det er primært hos egne lægesystemer, vejledning skal søges, men i nogle tilfælde vil de regionale datakonsulenter også kunne hjælpe.
Udtræk af ydelser fra almen praksis (afregningsdata)
Nye forespørgsler fra klyngekoordinatorer om afregningsdata sendes til kap-h@regionh.dk. Medsend venligst kontaktoplysninger (e-mail og direkte telefonnummer) i tilfælde af, at administrationen har opklarende spørgsmål. Opgaven med datatræk udføres i Enhed for Økonomi, Center for Sundhed, men det er KAP-H, der er indgangen. Der kan være op til fire ugers leveringstid (afhængigt af efterspørgsel). Når datasæt er klar, sendes de via sikkermail til klyngens cvr.nr. En kort vejledning i læsning af datasæt medfølger.
Ved brug for sparring omkring afregningsdata til kvalitetsudvikling i klyngen, kan sekretariatet kontaktes på kap-h@regionh.dk
Der er på nuværende tidspunkt ikke udviklet standardiserede datapakker, hvor afregningsdata indgår, men hvis der er behov for at sætte fokus på særlige områder, kan det blive en mulighed. Det er KAP-H’s styregruppe, der beslutter hvilke tilbud, klyngerne får stillet til rådighed.
Udtræk af medicindata i almen praksis (ordinationsdata)
Forespørgsler fra klyngekoordinatorer om ordinationsdata sendes til kap-h@regionh.dk. Medsend venligst direkte telefonnummer i tilfælde af opklarende spørgsmål. Det er altid klyngekoordinatorens opgave at få samtykke og indhente ydernumre fra klyngemedlemmerne. Der kan være op til fire ugers leveringstid. Når datasæt er klar, sendes de via sikker mail til klyngens cvr.nr. En kort vejledning i læsning af datasæt medfølger.