CVI-evaluering
CVI-evaluering inkl. rapport, spørgeskemaundersøgelse og fokusgruppe-interviews
Evaluering af central visitation
De centrale visitationsenheder (CVI'er) har fungeret siden 1. maj 2011. Efter omkring 1 års virke har Region Hovedstaden gennemført en evaluering af CVI'erne.
Evalueringen har bestået i en spørgeskemaundersøgelse til alment praktiserende læger, praktiserende speciallæger og Lægevagt, samt interviews med henvisende læger, repræsentanter fra de modtagende hospitalsafdelinger og CVI'er. Desuden har der været nedsat en referencegruppe for evalueringen med praksislæger, hospitalslæger, CVI-ledere mv.
Resultater
- Et positivt samlet indtryk af CVI'erne blandt de alment praktiserende læger og vagtlæger – da over 90% har et godt eller meget godt samlet indtryk af CVI'erne.
- De privatpraktiserende speciallæger er mere forbeholdne, idet 56 % har et godt eller meget godt samlet indtryk af CVI'erne.
- Serviceniveauet er der generelt stor tilfredshed med. Over 95% af vagtlægerne og alment praktiserende læger mener serviceniveauet er godt eller meget, mens 71% af de praktiserende speciallæger mener, at serviceniveauet er godt eller meget godt.
- Alment praktiserende læger vurderer, at det er blevet nemmere at henvise. Dette gælder særligt for akutte henvisninger, hvor 84% mener, at det er blevet nemmere at henvise, mens det er 71% for elektive henvisninger. Blandt vagtlægerne mener 81%, at det er blevet nemmere at henvise.
- De praktiserende speciallæger vurderer dog henvisningsprocessen lidt mere blandet. En tredjedel mener, at det er nemmere at henvise, og en tredjedel at det er blevet sværere at henvise.
- Desuden er der en tendens til, at de praktiserende speciallæger (53%) mener, at der er kommet flere elektive fejl-henvisninger.
- 32% af alment praktiserende læger, 41% af praktiserende speciallæger, og 52% af vagtlægerne svarer, at det ikke altid er klart, hvilken CVI de skal kontakte.
Desuden viser evalueringen, at telefonsvartiden kan forekomme lang på bestemte tidspunkter af dagen, og at der er behov for udmeldelse af fælles servicemål for arbejdsgange i CVI'erne (svartid, videresendelse af henvisninger mv.)
Endelig viser undersøgelsen at:
De ansatte på hospitalsafdelingerne, der modtager henvisningerne via CVI har delte meninger om, hvorvidt etableringen af CVI har været en fordel. Nogle fremhæver, at henvisningsprocessen går hurtigere via CVI, og at der sker færre fejlhenvisninger. Andre nævner, at de savner dialogen med den henvisende læge om både henvisningen af patienten og typen af transport til akutte patienter.
Medarbejdere og ledere fra de fire CVI’er oplever, at henvisningsprocessen og samarbejdet omkring henvisningerne er velfungerende i de fleste tilfælde, men de har også forslag til forbedringer.
Tiltag til at styrke central visitation
Der er i evalueringen lagt vægt på at indhente forslag til forbedringer af henvisningsprocessen fra interviews og spørgeskemakommentarer. Koncerndirektionen for Region Hovedstaden har derfor også fokuseret på at især kompetenceudvikling for de ansatte, og en forbedret information til henvisende læger skulle prioriteres.
Samlet peger evalueringen på, at der skal arbejdes videre med disse 9 tiltag:
1. Kompetenceudvikling for ansatte i CVI
2. Fornyet informationsindsats til praksis og lægevagt om brug af CVI
3. Ensartet procedure for opfølgning på henvisninger med ringe kvalitet
4. Ensartede servicemål for svartid, sagsbehandling mv. samt forbedret telefonsystem i CVI
5. Støtte til CVI fra hospitalsafdelinger, herunder kontaktpersoner på hospitalsafdelinger og bookingsvar.
6. Bedre teknisk understøttelse af henvisninger, fx ved at informere om og indføre MedCom tiltag som vedhæftning af filer, bookingsvar mv.
7. Afklare muligheden for billeddiagnostiske henvisninger via CVI
8. Klarhed i visitationsretningslinjer til brug for CVI
9. Belægningsoversigt for det akutte område
Regionens administration sikrer at der arbejdes videre med tiltagene i 2012. Enkelte tiltag er dog afhængige af, at der bliver afsat budgetmidler til gennemførelse, og kan derfor først igangsættes i 2013.
Samlet rapport om evalueringen af CVI´erne - udarbejdet af EHP
Rapport baseret på interview/kvalitative data for Enhed for Brugerundersøgelser
Rapport baseret på spørgeskemaundersøgelsen
Kontakt
For yderligere information kontakt Enhed for Hospitals- og Psykiatriplanlægning:
Charlotte Falk Andersen (charlotte.falk.andersen@regionh.dk) eller
Nikolaj Mors (nikolaj.mors@regionh.dk)
Indhold leveret af:
3400 Hillerød