Fejlregninger
Vejledning til korrektion af fejlregninger
Vi opfordrer til, at praksis løbende gennemgår bilagslisterne og retter de regninger, der ikke er honoreret, fordi regningen indeholder fejl.
Regninger kan rettes via lægesystemet. Regninger der rettes og genindsendes via lægesystemerne skal P-markeres med "F".
Hyppigste forekomne fejlregninger oktober 2022
Vi afviser stadig en del regningskrav, fordi der stadig benyttes gamle udgåede ydelser.
Ydelser der er udgået pr. 1-1-2022
2136 | Anoskopi |
2141 | Svangerskabsforebyggende teknik |
7112 | Audiometriundersøg |
7117 | Tympanometri |
2146 | Hjemmeblodtryksmåling |
2138 | Væske- og vandladningsskema |
3301-3303 | Socialmedicin 1-3 moduler |
0501 | Telefon vagt |
0602 | Telefon vagt |
Nye ydelser pr. 1-1-2022
Husk at tjekke de nye ydelsesbeskrivelser. Så I er opdateret omkring de nye ydelser og ved hvad der skal udføres i praksis, for at kunne indsende honorering.
0204 | Aftalt telefonkonsultation |
0301 | Telefonkonsultation A-vagt |
0301 | Telefonkonsultation B-vagt |
0703 | Telefonkonsultation C-vagt |
0123 | Sundhedstjek |
0124 | Lægefaglig akutteams |
0125 | Videokonsultation |
0126 | Videokonference |
0127 | E-kommunikation med kommune |
0128 | Konsulterende samtale |
2150 | Fokuseret undersøgelse |
2152 | Ultralydsscanning |
2151 | Instruktion i brug af klinisk skema |
7118 | Audiometri/tympnometri |
Ydelsesvejledningen kan findes her
Vaccination mod COVID-19, influenza og pneumokok
COVID-19
Nyt ydelsesnummer for COVID-19 i forbindelse rammeaftale gældende fra 15. september 2022. Tidligere ydelsesnumre for COVID-19 kan ikke længere benyttes.
8955 Covid-19 vaccination
8957 Tillæg til vaccination – når der ikke samtidig er konsultation, besøg eller andet.
Brug ikke ydelse 8957 når der samme dag er besøg, konsultation eller anden tilstedeværelsesydelse.
Vi afviser en del regninger hvor der indsendes regningskrav på ydelse 8957 samme dag som en konsultation, besøg eller anden tilstedeværelsesydelse.
Sådan retter du
Genindsend vaccinationsydelsen – grundydelsen er allerede honoreret.
Pneumokok
Nyt ydelsesnummer for Pneumokok i forbindelse rammeaftale gældende fra 15. september 2022. Tidligere ydelsesnumre for pneumokok 8943, 8944, 8945 kan ikke længere benyttes.
8954 Pneumokok
Ydelsen kan kun benyttes én gang indenfor en 6 års periode.
Sådan retter du
Hvis der er er foretaget en antistofmåling, som indikerer at der er nedsat immunrespons og dermed vaccineret anden gang inden for 6 år.
Indsend dokumentation for den foretagne antistofmåling og kopi af den regning som er afvist. Indsendes digitalt via virk.dk. Praksisområdet.
Regionen indtaster regningskravet og journaliserer dokumentationen.
Influenza
Nye ydelsesnumre for influenzavaccination. Tidligere ydelsesnumre kan ikke længere benyttes.
8951 Influenza pensionister m.m.
8952 Influenza gravide
8953 Influenza immundefekt
8957 Tillæg til vaccination – når der IKKE samtidig er konsultation, besøg eller andet.
Brug ikke ydelse 8957 når der samme dag er besøg, konsultation eller anden tilstedeværelsesydelse.
Vi afviser en del regninger hvor der indsendes regningskrav på ydelse 8957 samme dag som en konsultation, besøg eller anden tilstedeværelsesydelse.
Sådan retter du
Genindsend vaccinationsydelsen – grundydelsen er allerede honoreret.
Videokonsultation 0125
Benyt ikke 1003 sammen med 0125. Benyt ikke 1003 sammen med 0101.
0125 er videokonsultation. Kræver ikke P-markering
P-markering
Når konsultationer afvikles telefonisk eller via video, vil der ikke være mulighed for at patienterne anvender sundhedskort. Ydelserne registreres derfor med g = glemt kort.
Følgende ydelser kan udføres via video 0120, 6101, 6201 og påføres ydelse 1003 og markeres med g=glemt kort.
Børneundersøgelser og børnevacciner
Ydelser, der vedrører børneundersøgelser eller børnevacciner, skal altid sendes ind på barnets cpr.nr. Regionens afregningssystem er tilpasset efter gældende bekendtgørelser:
- Bekendtgørelse om gratis vaccination mod visse smitsomme sygdomme
- Bekendtgørelse om forebyggende sundhedsydelser for børn og unge
Vær også særligt opmærksom på den senest reviderede profylakseaftale, som har medført en væsentlig reducering af ydelseskoder.
Aftalen finder du her
Afregningssystemet kigger på:
Personens alder
Børneundersøgelser skal foretages inden barnet når den undervisningspligtige alder – altså inden 1. august i det år barnet fylder 6 år.
Vær opmærksom på, at der på samme måde er aldersbegrænsning på vaccinationer mod visse smitsomme sygdomme.
Sådan retter du
- Hvis regningen ved en fejl er sendt ind på forælders cpr.nr. sendes en ny regning ind på barnets cpr.nr.
- Hvis barnet har nået den undervisningspligtige alder, kan der ikke sendes en ny børneundersøgelse ind. Ydelsen kan i stedet honoreres med en konsultation (0101).
- Hvis personen har overskredet den relevante aldersgrænse for vacciner, gives der ikke sygesikringshonorar for ydelsen. Regning kan udstedes til patienten.
Ydelsen er honoreret før
Vi oplever, at nogle praksis får indsendt og honoreret en forkert børneundersøgelse. Når praksis senere i forløbet indsender en korrekt ydelse, afvises denne, fordi den tidligere er honoreret.
Sådan retter du
- Send en ny regning med den ydelse, der mangler i forløbet.
Vaccinationstillæg, ydelse 8708
Ydelse 8708 er et tillæg, som kan honoreres, hvis der ikke samme dag er en børneundersøgelse, konsultation eller HPV-vaccination.
Sådan retter du
- Hvis det er korrekt, at der samtidig skal honoreres for en børneundersøgelse, konsultation eller HPV-vaccination, skal du sende en ny regning uden ydelse 8708.
- Hvis der ved en fejl er registreret en børneundersøgelse, konsultation eller HPV-vaccination, skal denne krediteres. Regningen med 8708 genindsendes herefter igen.
Andre ydelser på regningen
Ydelsesnumre der starter med 8xxx (profylakseydelser) må kun stå på samme regning som andre 8xxx ydelsesnumre. Er der f.eks. en ydelse 2101 på en regning med en børneundersøgelse, vil regningen blive sendt retur.
Sådan retter du
- Genindsend en regning med profylakseydelserne på.
- Hvis der er foretaget anden behandling samme dag, skal den behandling indsendes på en særskilt regning.
Dobbeltregninger
Som udgangspunkt kan der kun indsendes 1 grundydelse pr. person pr. dag. Der kan dog forekomme situationer, hvor der undtagelsesvist er behov for 2 kontakter samme dag.
Afgørende for, om praksis er berettiget til 2 grundydelser samme dag er, om der samme dag er foretaget først en aftalt behandling og senere på dagen en akut behandling. Fortsat behandling af samme problemstilling, berettiger ikke til 2 grundydelser.
Regionen er underlagt visse dokumentationskrav, og skal på forlangende kunne forevise dokumentation for det vi udbetaler. Fordi 2 grundydelser er undtagelsen, stiller vi krav om skriftlig forklaring fra jer, når I har leveret 2 grundydelser samme dag.
Afregningssystemet kan ikke aflæse eventuelle elektroniske forklaringer fra jer, og derfor afvises begge grundydelser. I bliver hermed bedt om, at tage stilling til, om der reelt er foretaget behandling svarende til 2 grundydelser.
Vær opmærksom på, at der ikke kan honoreres for andre grundydelser samme dag som ydelse 6101.
Sådan retter du
- Ved fastholdelse af én grundydelse, indsendes en korrektionsregning/retteregning. Regningen markeres med "F".
- Hvis der er en særlig situation, hvor I mener at I har ret til begge afviste ydelser, indsendes forklaring på regningskravet.
- Udskriv bilagslisten hvoraf regningerne fremgår. Angiv hvilke regninger der skal honoreres og forklaring på, at der undtagelsesvist skal honoreres 2 grundydelser.
- Send forklaringen ind via virk.dk til "Praksisområdet".
Kronikerhonorar
Når en patient overgår til kronikerordningen, tilmeldes patienten ved at der indsendes en kronikerydelse. Hver måned fremsendes en kronikerhonoraropgørelse, hvor man kan se hvilke patienter der er tilmeldt kronikerordningen og hvilken kronikerstatus den enkelte patient har.
Samme opgørelse indeholder en oversigt over hvad der er udbetalt til praksis i kronikerhonorar. En patient kan markeres som KOL med ydelse 0130, som Diabetes 2 med ydelse 0131 og som kombineret KOL og Diabetes 2 med ydelse 0132.
Når du overtager en kronikermarkeret patient fra en anden praksis, bliver vedkommende ikke automatisk registreret som kroniker i dit system.
Du skal derfor være opmærksom på, at få patienten registreret som kroniker.
Hvis en patient frameldes kronikerordningen, skal det ske med ydelse 0133. Regninger afvises hvis der indsendes forskellige kronikerydelser på samme patient på samme dag.
Dette skyldes, at vi ikke altid kan styre i hvilken rækkefølge regningsmaterialet indlæses. Det er altid den seneste registrering som er den gældende. Og da ydelserne ikke nødvendigvis indlæses i klokkeslæt rækkefølge – så kan "den seneste" kronikerydelse være den "forkerte".
Så hvis I skal afmelde en kroniker, bør det ske på en dato hvor der ikke samtidig er foretaget andre kronikerydelser.
Sådan retter du
- Hvis du har indsendt 2 forskellige kronikerydelser på samme regning afvises regningen.
- Indsend en korrektionsregning/retteregning med den rigtige kronikerydelse.
- Gerne på en senere dato.
E-konsultation -og telefonkonsultationer
Telefonkonsultation (0201) og e-konsultation (0105) er ligesom konsultation (0101) en grundydelse. Og der kan ikke som udgangspunkt honoreres for 2 grundydelser på samme patient samme dag.
Afregningssystemet laver en tidsvurdering for sammenfald af konsultation, besøg m.m. og telefonkonsultation og e-konsultation. Så regninger afvises hvis det syntes usandsynligt at de 2 ydelser er forekommet med kort tidsinterval. Eller hvis de 2 ydelser ikke må forekomme samme dag. En tidsbestilling kan ikke honoreres som en telefonkonsultation.
Der kan honoreres for en e-konsultation pr dag pr. patient.
Hvis der efter besøg gives besked f.eks. til hjemmeplejen m.m. kan dette ikke honoreres med en e-konsultation.
Sådan retter du
- Det fremgår tydeligt om systemet har afvist den ene regning eller begge regningerne.
- Hvis der har været en telefonkonsultation (0201) og en e-konsultation (0105) på samme dag og med samme klokkeslæt eller med kort tidsinterval afvises begge regninger.
- Ved fastholdelse af én grundydelse, indsendes en korrektionsregning/retteregning. Regningen markeres med "F".
- Hvis der har været 2 ens ydelser på samme dato og med samme klokkeslæt eller med kort tidsinterval afvises begge regninger.
- Indsend korrektionsregning/retteregning på den ydelse der fastholdes.
- Hvis der er en særlig situation, hvor I mener at I har ret til begge afviste ydelser, indsendes forklaring på regningskravet.
- Udskriv bilagslisten hvoraf regningerne fremgår. Angiv hvilke regninger der skal honoreres og forklaring på, at der undtagelsesvist skal honoreres 2 grundydelser.
- Send forklaring via virk.dk til "Praksisområdet".
- Eller via sikker mail til csu-fp-okonomi@regionh.dk
P-markering
I overenskomsten er det aftalt, at patienten skal fremvise sit sundhedskort, når behandlingen foregår i lægeklinikken.
P-markering er et udtryk for, om patienten har fremvist sit sundhedskort (Plastkort). Sundhedskortet er patientens dokumentation for, at han/hun er berettiget til gratis behandling og at I kan få honorar fra regionen.
P-markering må kun forekomme, når sundhedskortet er indlæst.
Hvis det ikke er muligt at registrere et "P" på regningen, skal følgende markeringer anvendes i stedet:
- "N" ved systemnedbrud/defekt sundhedskort
- "G" hvis sundhedskortet er glemt
- "B" ved konsultation pr. brev eller konsultation ved 3. mand
- "F" ved gensindsendelse af returneret regning
Regionen kontrollerer hvert kvartal andelen af P-markering i de enkelte praksis. Hvis andelen er uforholdsmæssig lav, kan en sag indbringes for samarbejdsudvalget.
P-markering ved dødsattest
Regninger med konsultation (0101) og dødsattesten side 2 (2135) skal markeres med "B".
Nyfødte
Regninger på nyfødte før modtagelse af sundhedskort, skal markeres med "B".
Sådan retter du
Hvis fejlteksten på en regning på bilagslisten angiver, at der mangler P-markering, skal du sende regningen ind igen og denne gang markere den med "F".
Samtaleterapi
Samtaleterapi kan ydes til egne tilmeldte patienter. Der kan højest ydes 7 samtaleterapi pr. patient pr. løbende år.
I relevante tilfælde kan tilknyttes tillægsydelsen psykometrisk test (2149) og eller tolketillæg (2161)
Der kan ikke udføres flere ydelser samme dag og samtaleterapien kan ikke kombineres med andre ydelser – heller ikke konsultation (0101).
Hvis en patient har en tid til en samtaleterapi og kommer med et mere akut problem, så aflyses samtaleterapi og der indsendes en konsultationsydelse (0101) med eventuelle aktuelle tillægsydelser.
Samtaleterapi kan ikke udføres pr. brev og kan ikke udføres ved 3. person.
Sådan retter du
- Hvis der er indsendt flere ydelser samme dag som samtaleterapi afvises begge/samtlige regninger.
- Indsend korrektionsregning/retteregning på de ydelser der fastholdes. Regningen markeres med "F".